Moment norsk

Norsk for studieforberedende

Fag: Norsk
Nivå: Vg2, Vg1, Vg3
Læreplan: Kunnskapsløftet
Om læreverket Moment norsk

Moment gir elevene god og konkret støtte i arbeidet med norskfaget. Dette nyskrevne læreverket følger både revidert læreplan fra 2013 og endringene i eksamensoppgavene.

God og konkret støtte til elevene
Forfatterne viser både i teori og i praksis hva det vil si å videreutvikle sin lese- og skrivekompetanse på et videregående nivå. Elevene blir tatt med på tankerekker og drøftinger før de får konklusjoner og oppskrifter. Denne metoden er valgt for å gi bedre læringsutbytte.

Gode forklaringer og eksempler
Forfatterne demonstrerer hvordan man kan lese tekster med større utbytte gjennom konkrete og grundige modell-lesninger av ulike tekster. Modelltekster skrevet av både elever og lærere forbereder elevene til å kunne følge oppskrifter og skrive sine egne tekster i ulike sjangrer og med ulike formål.

Et design som gjør lesingen lettere
Enkelt design med færre illustrasjoner og en sammenhengende tekst uten mange grafiske elementer er et bevisst valg for å gjøre lesingen lettere for elevene.

Grammatikk og skriveråd
Nyttig oppslagsdel om grammatikk og skriveregler på bokmål og nynorsk finnes på nettstedet til Vg1 og i bøkene for Vg2 og Vg3. På elevnettstedet er det flere praktiske oppgaver som hjelper eleven til å forstå og mestre formverket.

Grundig og konkret om retorikk
Moment går inn i retorikken på alle tre årstrinnene og er konkret og fokusert på sentrale begreper slik at eleven skal bli i stand til å mestre disse fullt ut i Vg3.

Elevnettsted med stillaser for lesing og skriving
På nettstedet finner elevene bl.a. et eget lese- og skrivestøtteverktøy som hjelp i arbeidet med å lese-, analysere og skrive egne tekster.

Eget lærernettsted
Her er det forslag til undervisningsopplegg, oppgaver og tester ligger tilgjengelig for redigering. Det er utarbeidet presentasjoner som er åpne for redigering til alle temaene/kapitlene. Lærernettstedet er gratis ut skoleåret 2016/17.

Til toppen

Forfatter(e)

Tor Ivar Østmoe har ph.d. i latin og praktisk-pedagogisk utdanning fra Universitetet i Oslo. Han arbeider ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk ved UiO. Han har i en årrekke undervist i antikkfag, retorikk og latin ved instituttet. Østmoe har oversatt kjente taler fra antikken til norsk og tegneserien Pondus til latin. Han har også skrevet populærvitenskapelig, bl.a. Latin for begynnere med Helene Uri. Østmoe er forfatter på læreverket Moment for videregående skole.

Martin Minken har hovedfag i allmenn litteraturvitenskap fra Universitetet i Oslo og arbeider med utdanningspolitiske spørsmål i Utdanningsforbundet, der han blant annet følger utviklingen i norskfaget. Minken har lang erfaring som lektor i norsk fra videregående skole fra flere skoler. Han har holdt en rekke foredrag relatert til norskfaget, blant annet Hvordan forstå dybdelæring?

Anne Lene Berge har utdanning som allmennlærer fra lærerhøyskole, musikk grunnfag og nordisk hovedfag. Siden tidlig på 1980-tallet har hun undervist norske og minoritetsspråklige elever og elever på International Baccalaureate ved Bergen Katedralskole. Hun har også vært timelærer i stilistikk ved Universitetet i Bergen. Hun har skrevet Nye vegar til Nynorsk, flere minigrammatikker og vært medforfatter på læreverkene Spor, Impuls, Spenn og Moment.

Lars August Fodstad er førsteamanuensis i nordisk litteratur ved Institutt for språk og litteratur (ISL) ved NTNU. Han er tidligere styreleder for Landslaget for norskundervisning. Fodstad har undervist i norsk i videregående skole og underviser og veileder nå på lektorprogrammet i norsk ved NTNU. Fodstad er forfatter på læreverket Moment for videregående skole og har holdt en rekke foredrag relatert til norskfaget i videregående skole, blant annet Skjønnhet eller skjemavelde? Hvordan undervise i litterær tolkning?

Magnhild Glende (f. 1974) gikk på Mysen videregående skole. Hovedfag i nordisk fra UiB (01). Norsklektor på Asker videregående skole (1 år) og Stabekk videregående skole siden 2006.

Camilla Gudmundsdatter Magnusson er stipendiat ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har lang erfaring som lektor i norsk ved Fredrik II og Kirkeparken videregående skole. For tiden arbeider hun med LISA-studien som er en omfattende videostudie av norske klasserom. Magnusson er en av forfatterne på læreverket Moment for videregående skole.

Audhild Norendal er førstelektor i norsk ved grunnskolelærerutdanningen, Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Hun underviser om opplæring i lesing og skriving, den andre lese- og skriveopplæringen og litteraturdidaktikk. Norendal har også flere års erfaring som lektor i norsk i videregående skole og er forfatter på læreverket Moment for videregående skole.

Titler/bestilling