Kontakt norsk yrkesfag (Fagfornyelsen LK20)

Norsk for yrkesfag vg2

Fag: Norsk
Nivå: Yrkesfag Vg2
Læreplan: Fagfornyelsen
Om læreverket Kontakt norsk yrkesfag (Fagfornyelsen LK20)

Kontakt er et praktisk og yrkesrettet læreverk i norsk for yrkesfag til fagfornyelsen (LK20). Elevene vil oppleve norskfaget som relevant for den yrkesrettingen de har valgt og at norskfaget har en praktisk verdi for dem. Lærebok og digitale ressurser dekker alle kjerneelementene og målene i læreplanen for norsk yrkesfag på vg2.

Læreverket Kontakt norsk yrkesfag til fagfornyelsen LK20 består av følgende titler/komponeter:

Kontakt lærebok bokmål
Kontakt lærebok nynorsk
Kontakt digital lærebok Unibok
Kontakt digital lærebok Brettbok
Kontakt elevnettsted
Kontakt lærernettsted

Kontakt tar yrkesrettingen på alvor
I fagfornyelsen skal elevene lære å mestre ulike sjangre de vil møte i yrkeslivet. I Kontakt får elevene verktøyene de trenger for å kunne lese og skrive tekster som er relevante for yrket de utdanner seg til.

For eksempel ser en rapport ulik ut for forskjellige yrker – en rapport for en barne- og ungdomsarbeider har en annen form og tone enn en rapport for en elektriker. Fellestrekket er at begge krever at man uttrykker seg klart og tydelig slik at mottaker forstår og blir interessert. Det er ikke bare ortografi, men også en god sammenheng, korrekt fagspråk, formell stil og mottakerbevissthet som er viktig.

Skriftlige instruksjoner eller dokumentasjon av arbeidsprosesser er gode anledninger til å arbeide med sammensatte tekster, og her vil eleven også få generelle råd om bruk av bilder og video.

En muntlig aktivitet kan være instruksjoner som også krever lyttekompetanse. Forstår mottakeren hva jeg mener? Forstår jeg mottakeren?

Elevene skal lære å være kritiske og utforskende
Et nytt kjerneelement i norskfaget er at elevene skal ha en kritisk tilnærming til tekst og kilder. I kapitlet om saktekster får elevene konkrete tips om hvordan de kan avdekke avsenders troverdighet. Elevene skal være bevisst hvordan de retoriske appellformene virker og påvirker den som leser eller hører. I kapitlet om muntlig kommunikasjon lærer elevene om hvordan de selv kan bruke retorikk på en hensiktsmessig måte.

Å være en kritisk leser betyr ikke at man skal være negativ, men at man skal være åpen, aktiv og utforskende. Elevene skal lære å stille gode spørsmål til teksten. Gjennomgående i læreboka Kontakt og de digitale ressursene er det utforskende oppgaver der elevene skal utforske konteksten som teksten er en del av, eller de skal utforske et tema og overføre kunnskap til andre sammenhenger. For eksempel hvordan språklige virkemidler brukes i alle tekster, ikke bare skjønnlitterære.

Tydelige og instruktive eksempeltekster og sjekklister
For å mestre de ulike oppgavene i norskfaget så formidler lærestoffet i Kontakt tydelig hva som forventes av elevene. Elevene får god hjelp når de arbeider med både lesing, skriving og muntlige aktiviteter.

Eksempeltekstene med forklaringer er tydelige slik at elevene skal forstå oppbygning og tekststrukturer så godt at de enkelt kan gjøre dette i egne tekster. Sjekklistene er presentert i rammer slik at elevene enkelt kan gå gjennom punktene når de arbeider på egenhånd, enten det er med egne tekster og presentasjoner, eller når de skal reflektere over saktekster og tolke skjønnlitterære tekster.

Kulturmøter i litteraturen og språklig mangfold
Hva vil det si å kunne reflektere? Hva skal elevene gjøre konkret når de reflekterer over temaer i tekster? I Kontakt får elevene gode spørsmål som de kan stille til tekster de skal reflektere over og eksempler på slike refleksjoner. I tekstsamlingen er det blant annet et utdrag fra romanen Tante Ulrikkes vei. Utdraget er kommentert i teoridelen og viser hvordan man kan reflektere over kulturmøter. Andre eksempler er kulturmøter på arbeidsplassen og mellom kjønn.

Hva skjer med språket når det møter andre språk? Romanen Alle utlendinger har lukka gardiner er et eksempel på språkmøte i praksis. Til denne teksten får elevene spørsmål om ordbruk og ordstilling. Elevene får også teoristoff og teksteksempler med oppgaver knyttet til temaene norsk i en globalisert verden og de samiske språkene.

Utvalget i tekstsamlingen treffer og engasjerer elevene
De overordnede tverrfaglige temaene har spilt en viktig rolle for utvalget av tekster i læreboka Kontakt. Tekstene er valgt ut med tanke på bredde og variasjon, og at de viser hvordan tekster kan ta opp et tema med ulike innfallsvinkler. Tekstene er i stor grad avsluttende tekster, det vil si at det er flere noveller enn det er romanutdrag. Saktekstene er valgt ut for å ha relevans over tid og preges ikke av å være daterte. Som dramatekst kan vi nevne tv-manuskriptet fra Rådebank for å engasjere elevene. De lyriske tekstene er både tradisjonelle og modernistiske og vi har bevisst tatt med sanglyrikk for å ta tak i sjangre som elevene forholder seg til.

De tverrfaglige temaene
De tverrfaglige temaene bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap, er integrerte i læreverket og særlig i tekstsamlingen der det er varierte innfallsvinkler til temaene.

Digitale ressurser for elever
Elevene kan bruke ressursene på Kontakt Elevnettsted gratis, men bruk krever innlogging slik at de kan lagre svar og tekster og kommunisere med lærer om oppgaver. Et skreddersydd lese- og skriveverktøy hjelper eleven med å forstå, skrive og bygge opp tekster i alle relevante sjangrer. Eleven kan levere inn lengre tekster og få tilbakemelding fra lærer.

Med mulighet for å kommentere utvalgte tekster som elevene arbeider med på nettstedet, kommer læreren tett på elevenes progresjon og faglige utvikling.

Digitale ressurser for lærer
Kontakt lærernettsted er det flere nyttige ressurser. Som lærer kan du nå få ulike rapporter om arbeidet elevene har gjort på elevnettstedet. Både hvilke oppgaver de har begynt på og fullført, samt se om de har skrevet tekst i skriveoppgaver. Det er også funksjonalitet for å kommentere innleverte oppgaver og la elevene jobbe videre med teksten etterpå. Et godt verktøy for å jobbe prosessorientert med lengre tekster.

I tillegg vil det være forslag til årsplaner, undervisningsopplegg og vurderingssituasjoner til de ulike temaene i verket, og fyldig med tverrfaglige undervisningsopplegg for alle yrkesfagene.

Digital lærebok
Lærebøkene finnes også i digitale utgaver, som Kontakt Unibok og Kontakt Brettbok. Unibok har det mest leservennlige formatet og tilfredsstiller alle nye krav til universell utforming. Med Unibok er læreboka alltid tilgjengelig, og elevene kan lese boka på alle digitale flater – også mobil. En rekke funksjoner støtter elevenes leseforståelse, det er innlest læreboktekst, en tekst-til-tale-funksjon som har høy pedagogisk verdi for lesesvake elever. Cappelen Damms digitale ordbok er en del av nettstedet. I ordoppslagene får elevene ordforklaringer, synonymer og bøyninger.

Forfatterne har lang undervisningserfaring på yrkesfaglig studieretning
Tone Elisabeth Grundvig og Siv Sørås Valand har begge et sterkt engasjement for norskfaget, variert undervisningserfaring fra videregående skole og er opptatt av å integrere yrkesfagene for å gjøre norskfaget relevant for elevene på yrkesfag.

Til toppen

Forfatter(e)

Tone Elisabeth Grundvig er lektor og avdelingsleder ved Sandefjord videregående skole. Hun har hovedfag i norsk, og har tysk, engelsk og mediekunnskap som øvrig fagkrets. Grundvig har undervist i norsk på yrkesfag siden 1995, og har vært FYR-kontakt og digitalpedagog. Hun har også erfaring fra eksamensnemndarbeid i Utdanningsdirektoratet. Grundvig er forfatter av læreverkene Kontakt yrkesfag, Kontakt basis og Kontakt påbygging. Hun er særlig opptatt av yrkesretting av norskfaget og har holdt flere foredrag, blant annet: Hvordan gjøre norskfaget relevant for elevene?

Siv Sørås Valand er lektor ved Sandvika videregående skole i Bærum og har jobbet som lektor i norsk i videregående skole siden 2008. Valand har mastergrad i norsk og har praktiskestetiske fag i sin fagkrets. Hun har bred erfaring med undervisning i norsk, både for yrkesfag, for studieforberedende og fra ungdomsskolen. Valand er forfatter av læreverkene Kontakt yrkesfag, Kontakt basis og Kontakt påbygging og har holdt flere foredrag som også er relevant for norsk for studieforberedende utdanningsprogram: Klimafiksjon i norskundervisningen og Kildekritikk: hvordan og hvorfor – et undervisningsopplegg. Siv Sørås Valand er i tillegg daglig leder i Landslaget for norskundervisning (LNU).

Titler/bestilling