Digitale lærerressurser til bøker 1-10

Fag: Engelsk, Mat og helse, Matematikk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag, Tysk
Nivå: 7. trinn, 6. trinn, 8. trinn, 1. trinn, 5. trinn, 9. trinn, 10. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn
Læreplan: Fagfornyelsen
Om læreverket Digitale lærerressurser til bøker 1-10

Lærerens egen ressursbank med årsplaner, tavlebøker og kopieringsoriginaler som prøver, fasiter og arbeidsark til lærebøkene.

I de digitale lærerressursene finner du blant annet:

  • årsplaner
  • tavlebøker
  • arbeidsark


Noen lærerressurser har også:

  • prøver
  • vurderingsskjema
  • veiledning til fagstoffet
  • fasiter
  • lydfiler


Når skolen din har bestilt lisens, kan du logge inn med Feide* på laerer.cdu.no. Her finner du lærerressurser til alle nye læreverk på samme sted.

Noen lærerressurser har intropris på 150 kr eks. mva. ut skoleåret 2021/2022, og det er fordi innholdet blir lagt ut i løpet av skoleåret.


Her får du en oversikt over digitale lærerressurser. Klikk deg inn på hver enkelt ressurs for mer informasjon og bestilling.

Digitale lærerressurser for barnetrinnet

Norsk 1-4 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Norsk 5-7 fra Cappelen Damm Digital lærereressurs

Matematikk 1-4 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Matematikk 5-7 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Engelsk 1-4 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Engelsk 5-7 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Samfunnsfag 1-4 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Samfunnsfag 5-7 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Naturfag 1-4 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Naturfag 5-7 Digital lærerressurs (kommer i løpet av skoleåret 2021/2022)



Digitale lærerressurser for ungdomstrinnet

Norsk 8-10 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Matematikk 8-10 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Engelsk 8-10 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Samfunnsfag 8-10 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Naturfag 8-10 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Tysk 8-10 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

Mat og helse 8-10 fra Cappelen Damm Digital lærerressurs

*De digitale lærerressursene krever Feide-innlogging.

Til toppen

Forfatter(e)

May-Else Nohr har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. Hun har ledet ulike utviklingsprosjekter innen matematikkdidaktikk, og er også ressursperson og kursholder for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
May-Else Nohr har skrevet masteroppgave om tallforståelse og mentale regnestrategier. Hun har i tillegg studert matematikkdidaktiske metoder fra Nederland og Singapore.

Øivind Stenersen er cand. philol. med historie hovedfag og tidligere lektor ved Ski videregående skole. Han er medforfatter på et av Cappelen Damms historieverk for den videregående skolen og Globus Historie, Globus Ny utgave 5-7 og Samfunnsfag 5-7 fra Cappelen Damm for grunnskolen. Sammen med Ivar Libæk og Asle Sveen har han skrevet bøker om Nobels fredspris og norsk historie. Stenersen er for tiden daglig leder for Nobeliana, et firma som formidler kunnskap om fredsprisen.

Marte Tovsrud Syverinsen er utdannet lærer med fordypning i norsk, og norsk som andrespråk. Marte har en praktisk-estetisk faglærerutdanning i bunnen, og er opptatt av å legge til rette for meningsfylt og utforskende arbeid. Hun jobber i dag ved Rønningen skole i Asker og har mange års erfaring som kontaktlærer og språkveileder på 1.– 4. trinn. Marte var også en av forfatterne på læreverket Kaleido, og har holdt flere kursrekker knyttet til lesing og skriving i begynneropplæringen.

Vibeke Saltnes Olsen har bakgrunn som allmennlærer, har undervisningserfaring fra mellomtrinnet og master i skoleledelse. Nå arbeider hun som rektor ved Brynseng skole i Oslo. I tillegg holder hun matematikkurs.

Hanne Hafnor Dahl har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. Hun har ledet ulike utviklingsprosjekter innen matematikkdidaktikk, og er også ressursperson og kursholder for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
Hanne Hafnor Dahl har skrevet masteroppgave om tallforståelse og mentale regnestrategier. Hun har i tillegg studert matematikkdidaktiske metoder fra Nederland og Singapore.

Kristin Måleng har bakgrunn som allmennlærer og har lang undervisningserfaring innen matematikk på mellomtrinnet. Nå er hun inspektør ved Son skole i Vestby kommune. I tillegg leder hun en matematikkgruppe i Vestby kommune og holder kurs for matematikklærere.

Cathrine Fulland har hovedfag i ernærings-, helse- og miljøfag fra Høgskolen i Akershus i samarbeid med Folkehelseinstituttet. Hun jobber i dag som faglærer i mat og helse og naturfag ved Smestad skole i Oslo. Cathrine har vært nestleder for Landslaget for mat og helse i skolen og har jobbet for Utdanningsdirektoratet i flere prosjekter, bl.a. med å lede læreplangruppa i mat og helse til fagfornyelsen.

Anne Synnøve Steinset debuterte som forfatter i 2015 da hun var med på å skrive læreverket Mylder (samfunnsfag og naturfag), utgitt på Cappelen Damm.

Anne Synnøve er utdannet adjunkt med tilleggs- og videreutdanning i samfunnsfag, norsk som andrespråk, pedagogisk veiledning, vurdering, klasseledelse og leseveiledning. Hun har lang erfaring som lærer både i Oslo og på Hadeland.

Anne Synnøve Steinset er opptatt av det praktiske, kreative og relasjonelle i undervisningen. Både som kontaktlærer, veileder og forfatter av læremidler, ønsker hun å legge til rette for meningsfull og helhetlig læring for elevene.

Marte Blikstad-Balas er opprinnelig utdannet allmennlærer og har arbeidet som norsklektor både i grunnskolen og videregående skole. Hun er nå professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hennes forskningsinteresser handler bl.a. om literacy, lesing, skriving og digitale medier. For tiden arbeider hun med LISA-studien som er en omfattende videostudie av norske klasserom. Blikstad-Balas har vært med i læreplangruppen for tverrfaglige temaer i fagfornyelsen. Blikstad-Balas har bidratt i en rekke faglitterære bøker og er forfatter på læreverkene Norsk 8-10 fra Cappelen Damm og Moment vg1-vg3.

Christoffer Beyer-Olsen er norsklærer i videregående skole og leder for norskseksjonen på Akademiet videregående skole. Han har også flere års undervisningserfaring fra grunnskolen.

Andreas Wahl er fysiker, vitenskapsformidler og fagbokforfatter. Han er kjent fra en rekke tv-programmer og vitenshow og holder inspirasjonsforedrag for lærere og elever over hele landet.

Karine Aambø er utdannet allmennlærer. Hun har arbeidet ved Tonsenhagen skole siden 2004. Hun har jobbet som kontaktlærer på 1. -4. trinn de siste ti årene. Karine har videreutdanning i lesing og skriving og er i dag lærerspesialist i norsk.

Cathrine Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog med en mastergrad i klinisk ernæring fra Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo. Cathrine jobber med ernæringsformidling og er gründer av bramat.no og sunnogsprek.no. I tillegg jobber hun som konsulent, og skriver lærebøker og andre bøker om kosthold, vekt og helse.

Mona Gundersen-Røvik underviser i tysk ved Molde videregående skole og har, foruten tysk l, ll og lll, engelsk og markedsføring og ledelse som undervisningsfag. Siden 2010 har hun også vært koordinator for tysk nivå 3 i Møre og Romsdal og hun har tidligere jobbet i næringslivet med utstrakt internasjonal kontakt med bl.a. det tyskspråklige området. Hun har tysk hovedfag fra UiO og en bachelor i Internasjonal business. Gundersen-Røvik er medforfatter av Echt! (tysk II), Klasse! (tysk I for videregående skole) og Jetzt (tysk I for ungdomsskole), og har revidert Deutsch Drei Digital (tysk III).

Mariann Youmans, født 1971, debuterte som forfatter i 2006 med boka Rett & slett - Rettighetsboka for deg under 18, utgitt på Gyldendal. Siden da har Mariann skrevet en lang rekke bøker for barn og unge, både skjønnlitteratur og sakprosa. Flere av bøkene hennes er skrevet i samarbeid med barn og ungdom.

Mariann Youmans har dobbel cand.mag.-grad med humanistiske og samfunnsfaglige fag i fagkretsen. Mariann har også en master som manusforfatter fra UCLA, USA.

I tillegg til til å være barne- og ungdomsforfatter har Mariann skrevet manus for både TV-drama og animasjonsfilm. Mariann jobber også som konsulent og produsent på Deichman.

Simen Braaten er som så mange andre nordmenn forelsket i Berlin. Som lærer ved Foss vgs i Oslo, tidligere ved Nordseter skole, og som lærebokforfatter arbeider han for at flere skal dele hans lidenskap også for det tyske språket. Han er opptatt av at elevene selv skal lete etter og finne mønstre i språket, og at de skal lære et språk de tror de vil få nytte av i praksis. Braaten har studert ved Humboldt Universität zu Berlin og har sin MA i tysk språk fra UiO. I flere år har han også vært lærer på Sommerskolens tyskkurs i Berlin. Braaten er medforfatter av Echt! (tysk II), Klasse! (tysk I for videregående skole) og Jetzt (tysk I for ungdomsskole).

Magnus er lektor med hovedfag i historie, og har mange års undervisningserfaring fra ungdomsskolen og videregående skole i fagene historie, norsk og samfunnsfag. Han har i flere år jobbet utforskende med digitale arbeids- og læringsmetoder, og er spesielt opptatt av dataspill i skolen. De siste årene har Magnus jobbet med digital kompetanse på Institutt for lærerutdanning, NTNU, og skriver på en doktorgrad om digital spillbasert læring.

Erik Steineger, lektor med hovedfag i biologi, har spesiell kompetanse på miljøproblematikk. Han har undervist i naturfag i over 25 år, og har skrevet en rekke lærerbøker for grunnskolen, videregående skole og høyskole tidligere.

Jan Erik Gulbrandsen, lektor har skrevet lærebøker i matematikk og naturfag.

er utdannet ernæringsfysiolog (cand.scient.) fra Universitetet i Oslo. Hun har utgitt et titall bøker om helse og ernæring og er fast skribent i Hjemmet Helse. I tillegg holder hun fermenteringskurs og kostholdsforedrag rundt om i landet. Gunn Helene underviser også på lærerutdanningen i mat og helse-faget.

Randi Løchsen er spesialpedagog med hovedvekt på matematikkvansker. Hun har skrevet tilleggslitteratur i både matematikk og naturfag.

Mette Bjerkaas er utdannet journalist, har en master i kulturmøte og bakgrunn som lektor i samfunnsfag på ungdomstrinnet.

Bjerkaas er tidligere skoleleder i FN-sambandet og har jobbet tett på fagfornyelsen. Hun har holdt mange kurs og verksteder om blant annet bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema for elever, lærere og lærerstudenter. I dag er hun avdelingsleder ved Evje skole.

Espen Hjardar er matematikklærer ved Kvernhuset ungdomsskole i Fredrikstad. Han har lang erfaring som matematikklærer i barne- og ungdomsskolen. I tillegg er han engasjert i utviklingsarbeid og holder kurs for matematikklærere. Han er forfatter av læreverkene Faktor og Matematikk 8-10 fra Cappelen Damm.

Siri Mohammad-Roe underviser i engelsk på grunnskolelærerutdanningen ved OsloMet Storbyuniversitetet. Hun har lang undervisningserfaring fra ungdomsskolen der hun underviste i engelsk og KRLE. I tillegg har hun jobbet som oversetter og er forfatter på læreverkene Connect 8-10, og Engelsk 8-10 fra Cappelen Damm.

Ranveig Hammeren er adjunkt. Hun har jobbet i Pedagogisk veiledningstjeneste i Sørum og jobber i dag som faglærer i norsk, KRLE og mat og helse på Bingsfoss ungdomsskole i Sørum kommune. Ranveig er MOT-coach på egen skole og veileder for PPU-studenter ved Universitetet i Oslo.

Kristin er allmennlærer og har etterutdanning i IKT for lærere og Norsk - begynneropplæring med vekt på lesing og skriving. Nå er hun kontaktlærer på 1. trinn, Gystadmarka skole. Kristin har lang erfaring fra småskolen og god kjennskap til begynneropplæringen. Hun er opptatt av systematisk arbeid og varierte aktiviteter i språkarbeidet. Kristin brenner for engelskfaget og å gi elevene opplevelser gjennom språket.

Hege Dahl Unnerud har over 20 års undervisningserfaring fra grunnskolen. Hun er lærer på Lambertseter skole i Oslo. Hege har mastergrad i lesing og skriving og hun er veldig glad i engelskspråklig litteratur og film.

Mette Haustreis er utdannet norsklærer med litteraturvitenskap og barne- og ungdomslitteratur som fagfelt. Hun har mange års erfaring som norsklærer på ungdomstrinnet, og jobber nå som rektor ved Vefsn folkehøgskole. Hun har tidligere vært koordinator i Vurdering for læring og leder for fagnemnda i norsk hos Udir, hvor hun har vært med å utvikle norskeksamen for 10. trinn. Hun har også sittet i styret i LNU, og har ved flere anledninger holdt kurs for lærere om skriving og vurdering i norskfaget.

Sylvelin Vatle (f. 1957) er utdannet sosionom, og arbeider som skjønnlitterær forfatter. Hun har skrevet en rekke romaner, både for barn/ungdom og for voksne. For sin første roman «Alle kjenner vel presten?» mottok hun Tarjei Vesaas Debutantpris (1991).
Sylvelin Vatle er sterkt opptatt av fortellinger og fortellende pedagogikk. I tillegg til arbeidet som forfatter har hun arbeidet som forteller, litteraturformidler og miljøterapeut ved Kvaleberg Skole i Stavanger, og som forteller og litteraturformidler for barn og ungdom over store deler av landet.
Hun har også ledet en rekke skrive- og fortellerkurs for barn og voksne og hatt oppdrag som dramatiker for barn, både bak og på scenen.

Frøya Elisabeth Astrup, født 1985, debuterte som forfatter i 2020 med boka Uteskole i praksis – håndbok for læreren, utgitt på GAN Aschehoug.
Frøya er utdannet adjunkt, med viderutdanning innen journalistikk, litteratur, kunst og religion.

Frøya Elisabeth Astrup har arbeidet mange år som kontaktlærer på barnetrinnet. Hun har også arbeidet som skribent for Norges Håndballforbund. Nå er Frøya ansatt som forlagsredaktør.

Cecilie Solberg er lærer i Oslo-skolen og har bred erfaring med tilpasset undervisning. Hun er adjunkt med engelsk mellomfag. Cecilie er lidenskapelig opptatt av det engelske språket, grammatikken og særlig engelsk barnelitteratur.

Marianne Undheim Vestgård er lærer med engelsk i fagkretsen. Hun har lang undervisningserfaring fra alle trinn i barneskolen, og hun har god kjennskap til engelskundervisningens problemområder og utfordringer.

Tone Madsen arbeider som lærer på Skøyenåsen skole i Oslo. Tone har lang fartstid både som engelsklærer og som lærer på ungdomstrinnet, og har mye erfaring med elever med spesielle behov for tilrettelegging. Hun har undervist i fordypning i engelsk samtidig som hun skrev On the Move.

Jan-Erik Pedersen har mange års erfaring som matematikklærer og skoleleder i ungdomsskolen. Han har holdt en rekke kurs i matematikk og har undervisningserfaring fra både ungdomsskole, videregående skole og høgskole. I tillegg til å være forfatter av matematikkverket Matematikk 8–10, er han forfatter av matematikkverkene ORIGO, Matematikk åtte ni ti og Faktor.

Titler/bestilling