Bli kjent med Norsk start 8–10 til fagfornyelsen, og hør hvordan læreverket er tilpasset den nye læreplanen, de tverrfaglige temaene og grunnleggende ferdigheter i faget.
Bakgrunn for, og innhold i den nye læreplanen i norsk for voksne innvandrere, presentert av Kaja Winsnes og Lene Vårum fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Elisabeth Ellingsen og Kirsti Mac Donald presenterer Stein på stein 2021, som er grundig revidert. Forfatterne viser også hvordan læreverket er tilpasset læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere fra 2021.
Aïda Leistad Thomassen, universitetslektor i norsk for internasjonale studenter ved UiO. Elementer av uttaleopplæring inngår i mye av det vi driver med i norskopplæringen, men vi kan med fordel dedikere mer tid til eksplisitt uttaleopplæring. Hvordan kan vi gjøre det på B1-nivå?
Forfatter og journalist Marte Spurkland forteller om sine opplevelser da hun fulgte sju avgangselever gjennom deres siste år ved videregående skole – og læreren deres.
Aasne Vikøy og Else Berit Molde ser på kva som karakteriserer eit akademisk språknivå i norsk, og kjem med framlegg om korleis ein som andrespråkslærar kan jobba fram ein slik språkkompetanse i klasserommet.
Rogstad gir innblikk i det flerkulturelle arbeidslivet. Hvordan er det for Ahmed å søke jobb? Og hva legger arbeidsgiverne egentlig vekt på når de ansetter nye medarbeidere?
Christin Ruth og Janne Grønningen, Røyken Voksenopplæring
Røyken voksenopplæring deltar i et prosjekt med Kompetanse Norge, der de arbeider med å ta språket fra språkpraksisplassen inn i klasserommet på en bedre måte.
Norsk og arbeidslivskunnskap er basisen for å kunne delta i arbeidslivet. Men hva med de uskrevne reglene som ligger i kulturen vår, og som ikke er så lett å oppfatte?
Hva er typisk for tekster skrevet av andrespråklige? Hva vektlegges i vurderingen av tekster skrevet til norskprøvene? Monsen diskuterer problemstillinger knyttet til skriveundervisningen på A2-B1-nivå.