Snorre Karkkonen Svensson har utviklet en engasjerende og effektiv metode for uttaleundervisning.
Gjennom multisensorisk læring blir sansene stimulert på flest mulig måter. Det bidrar til variasjon og at flere deler av hjernen aktiveres, slik at læringen gir bedre resultater. En viktig del av metoden er måten læreren bruker kroppen og et tilpasset tegnspråk på i undervisningen og til diskret, men effektiv retting av innlærerne. Metoden omfatter både sentrale distinksjoner og finere nyanser i uttalen; det meste fra tonemer til aspirasjon, fra setningsrytme til vokalkvalitet.
Snorre Karkkonen Svensson har arbeidet ti år som norsklektor ved Latvias kulturakademi, og har også vært utenlandslektor ved Latvias universitet. Han har undervist i norsk som andrespråk og andrespråksundervisning ved Universitetet i Bergen, hvor han også er fast norsklærer ved sommerkurset i norsk språk og kultur for utenlandske studenter.
Forfatter og journalist Marte Spurkland forteller om sine opplevelser da hun fulgte sju avgangselever gjennom deres siste år ved videregående skole – og læreren deres.
Sesam er en sterk pakke for den første muntligopplæringen. Læreverket inviterer elev og lærer til en aktiv, muntlig språkopplæring. Forfatterne presenterer.
Ann-Kristin Helland Gujord, Universitetet i Bergen, snakkar om innvandrarars eigne beskrivingar av og refleksjonar om det å lære eit nytt språk i vaksen alder.
Norsk på 1–2–3 er et begynnerkurs med rask progresjon og engelsk som støttespråk. Forfatterne Elisabeth Ellingsen og Kirsti Mac Donald presenterer verket.
Aasne Vikøy og Else Berit Molde ser på kva som karakteriserer eit akademisk språknivå i norsk, og kjem med framlegg om korleis ein som andrespråkslærar kan jobba fram ein slik språkkompetanse i klasserommet.
Norsk og arbeidslivskunnskap er basisen for å kunne delta i arbeidslivet. Men hva med de uskrevne reglene som ligger i kulturen vår, og som ikke er så lett å oppfatte?
Røyken voksenopplæring deltar i et prosjekt med Kompetanse Norge, der de arbeider med å ta språket fra språkpraksisplassen inn i klasserommet på en bedre måte.
Rogstad gir innblikk i det flerkulturelle arbeidslivet. Hvordan er det for Ahmed å søke jobb? Og hva legger arbeidsgiverne egentlig vekt på når de ansetter nye medarbeidere?
Hva er typisk for tekster skrevet av andrespråklige? Hva vektlegges i vurderingen av tekster skrevet til norskprøvene? Monsen diskuterer problemstillinger knyttet til skriveundervisningen på A2-B1-nivå.
Hei! A2 bringer samfunnet inn i klasserommet ved å ta opp aktuelle problemstillinger på en engasjerende måte som vil legge til rette for refleksjon og diskusjon. Tre av bokas ti kapitler har arbeidsliv som tema.
Digital øvingsressurs som hjelper deltakerne med forberedelsene til norskprøven. Oppgavetypene er de samme som i norskprøven og omfatter nivåene A1-B2. Digital redaktør Gunn Kristin Haugen presenterer.
Jobbstart er et enkelt, nettbasert læreverk som introduserer deltakerne for norsk arbeidsliv på en engasjerende måte. Jobbstart inneholder filmer og bilder fra seks yrker, jobbsøking og jobbintervju.
Hva er ytringsfrihet i to så ulike land som Norge og Iran? Hvor går grensene for ytringsfrihet? Hvordan kan sanksjoner fra andre gjøre at vi mister våre meningers mot – og hvordan kan slike ytringsskader reduseres?
Opprøret i Syria har pågått i over tre år, og verdenssamfunnet har ikke evnet å sette en stopper for grusomhetene befolkningen i landet gjennomlever. Hvorfor og hvordan har Assad klart å holde på makten så lenge? Ved Kai Kverme, UiO. NOA-seminaret 04.04.14
Språket vårt er fullt av historiske referanser som er vanskelige å forstå uten å ha kunnskaper om fortiden. "Norges historie - en innføring" utgis høsten 2014. Øivind Stenersen er historiker og skrevet flere historieverk for skolen. NOA-seminaret 04.04.14
Hva er spesielt med norsk - og hvordan formidler vi det? Olaf Husby er førsteamanuensis, Institutt for språk og litteratur, NTNU. NOA-seminaret 04.04.14
Hvilke læringsstrategier er mest effektive – og til hva? Nye Stein på stein i forhold til nye læringsmål og prøveformer. Fokus på praktiske tips og ulike arbeidsmåter i klasserommet. Kirsti Mac Donald og Elisabeth Ellingsen. NOA-seminaret 04.04.14
Tenk om bokstavene i avisen så ut som kvister? Teksten på TV-en artet seg som meningsløse kruseduller? Kadra Yusuf forteller om hvordan det var å vokse opp med en mor som var analfabet. NOA og alfabetisering 03.04.14
Karen Margrete Dregelid er universitetslektor i norsk ved UiB. Hun ser på avkoding, tilegning av muntlige norskferdigheter parallelt med lese- og skriveopplæringen og ulike førleseaktiviteter. NOA og alfabetiseirng 03.04.14