Ny utgave!

Skolelovsamlingen 2016-2017

Skolelovsamlingen er en lov- og forskriftssamling som er svært nyttig for undervisningssektoren. Utvalget av lover og forskrifter er gjennomgått på nytt for å sikre at samlingen inneholder de mest sentrale reglene for dem som arbeider og har ansvar i grunnskoler, videregående skoler og ved høyskoler og universiteter. Alle nye endringer i de aktuelle lovene og forskriftene er innarbeidet.

Skolelovsamlingen 2016–2017 er ajourført pr. 1. september 2016.

Trafikk hele veien

Bård Morten Johansen og Kristin Eli Strømme

I denne nye utgaven av Trafikk hele veien er fagstoffet knyttet til Kunnskapsløftet og det trafikksikkerhetsfaglige innholdet oppdatert. Valgfaget «trafikk» i ungdomsskolen er sentralt, men helheten gjennom hele skoleløpet er også ivaretatt.

Boken begrunner hvorfor det er viktig med trafikkopplæring. Den forklarer nullvisjonen og tar for seg trafikkopplæring som et viktig tiltak mot ulykker. Det gis en kort gjennomgang av relevant stoff om barns utvikling og ungdom i trafikken. Selve trafikksikkerhetsbegrepet er nærmere utdypet i kapitlene om trafikkpsykologi og ulykker. Boken avsluttes med læringsprinsipper og kommer med konkrete forslag til hvordan man kan anvende dette fagstoffet i klasserommet.

Open Access-tidsskrift

Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk

Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk skal skape rom for reflekterte og kritiske analyser av utdannings- og danningsprosesser. Pedagogikken – historisk og aktuelt – tegner tidsskriftets emnekrets. Tidsskriftet skal være et sted for nytenkende og skarpe analyser som åpner for nye perspektiver på pedagogiske problemsstillinger og institusjoner.

Tidsskriftets ambisjon er å bidra til samtalen om pedagogiske tenkning og praksis gjennom artikler med en velbegrunnet stillingtagen. Det kritiske perspektivet peker på den nødvendige analyse av og diskusjon om pedagogisk teori og praksis. Hensikten er å skjerpe den pedagogiske tenke- og handlemåte i retning av respekt for menneskeverdet og naturen, rettferdighet, demokrati, solidaritet, toleranse og medmenneskelighet.