Ytringsklima (Heftet)

Forfatter:

Øyvind Kvalnes

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2022
Antall sider: 194
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
Originaltittel: Ytringsklima
ISBN: 9788202760779
Kategori: Organisasjon og ledelse
Fag: Organisasjon og ledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Ytringsklima

Ytringsklimaet i en organisasjon er avgjørende for hvordan ledere og medarbeidere utveksler kunnskap og ideer og hvordan de gir hverandre støtte og motstand på jobb.

Denne boken gir en systematisk innføring i hva som kjennetegner et godt ytringsklima. Forfatteren gir eksempler fra ulike profesjoner og bransjer. De drøftes i lys av filosofiske og psykologiske bidrag til organisasjonsteori. Boken har et styrkebasert perspektiv på samarbeid i organisasjoner. Den formidler historier om ytringsklima slik det kan være på sitt beste, med illustrasjoner både fra privat og offentlig arbeidsliv.

Dette er andre utgave av boken. Den inneholder fem nye kapitler. Et av dem tar for seg hvordan ytringsklima kan gjøres til tema for prosjektoppgaver ved høyskoler og universiteter.

Blant temaene som behandles er:

- psykologisk trygghet

- tilskuereffekten

- bekreftelsesfellen

- sinne på jobben

- filosofisk førstehjelp

- ytringsetikk

- digitale dilemmaer

- flørting

- ytringsfrihet og ytringsansvar

- moralsk nøytralisering

- varsling

- best på ytringsklima

En grunntanke i boken er at systematisk arbeid med organisasjonens ytringsklima kan forebygge vonde og vanskelige varslingssaker: Hvis det er normalt å yte skapende motstand i hverdagen, er sjansene mindre for at kritikkverdige forhold får utvikle seg.

Målgruppen er studenter innen hele bredden av profesjonsutdanninger. Boken er også relevant for ledere og medarbeidere som etterspør kunnskap om ytringsklima på jobb.

Til toppen

Andre utgaver

Ytringsklima
Bokmål Ebok 2022

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Filosofen Øyvind Kvalnes er professor i organisasjonsadferd ved Handelshøyskolen BI. Han underviser og forsker i etikk, ledelse og vilkårene for godt samarbeid i organisasjoner. Han har lang erfaring med å holde foredrag, seminarer og kurs innen emner som etikk og verdier, kommunikasjon og ledelse, og han har utgitt flere fagbøker.