Historie og filosofi

Historie og filosofi 1 (Innbundet)

Forfatter:

Tommy Moum, Beate Børresen og Arnfinn Granmo

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2008
Antall sider: 472
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202276874
Kategori: Historie og filosofi 1
Læreplan: Kunnskapsløftet
Fag: Historie og filosofi 1
Nivå: Vg2
Komponent: Tekstbok
Om utgivelsen Historie og filosofi 1

Historie og filosofi 1 følger læreplanen fra oldtid og myter til nyere tid og kritisk tenkning. Hvert hovedområde i læreplanen er et eget kapittel. Historie og filosofi 1 dekker læreplanens kompetansemål i programfagets del 1:

· Oldtid og myter
· Antikken og samtalen
· Middelalder og kildebruk
· Renessanse og forklaring
· Opplysningstid og perspektiver
· Nyere tid og kritisk tenkning

Til toppen

Andre utgaver

Historie og filosofi 1
Bokmål Fleksibind 2017
Forfatter(e)

Tommy Moum er idéhistoriker og er lektor ved Horten videregående skole der han underviser i fagene norsk, historie og filosofi og historie. Moum er en av fire hovedforfattere på Alle tiders historie. Han er hovedforfatter læreverket Historie og filosofi og flere andre utgivelser til videregående skole: flere av Å lykkes med titlene og Kunsten å påvirke - retoriske tekster fra Holberg til i dag og som medforfatter på Kontakt Påbygging.

Beate Børresen er magister i idéhistorie og førstelektor ved Høgskolen i Oslo, avdeling for lærerutdanning. Børresen har utviklet studiet Filosofi med barn ved HIO og har skrevet læreverk i RLE og i filosofi for grunnskolen. Hun har også skrevet innføringer i filosofi i skolen og i barnehagen. Fra 2005 til 2007 ledet hun et nasjonalt prosjekt om filosofi i skolen for Utdanningsdirektoratet.
Arnfinn Granmo er utdannet lektor med norsk hovedfag, filosofi mellomfag og historie. Han underviser ved Valler videregående skole i Bærum.

Historie og filosofi
De nye utgavene av Historie og filosofi 1 og 2 følger revidert læreplan i faget som trådte i kraft høsten 2016. Hovedkapitlene åpner med illustrasjoner og filosofiske samtaler som setter fortiden inn i samtiden og gir elevene muligheter til å ta tak i stoffet både med empati, undring og analyse.