Helsefagarbeideren

Helsefagarbeideren. Helsefremmende arbeid i hverdagen (Heftet)

Forfatter:

Kari Arntzen, Torun Augland, Marie Bakås, Anne-Grete Solhaug

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 208
Forlag: Damm
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788204115935
Kategori: Helsefremmende arbeid
Læreplan: Kunnskapsløftet
Fag: Helsefremmende arbeid
Nivå: Yrkesfag Vg2
Komponent: Alt-i-ett-bok
Om utgivelsen Helsefagarbeideren. Helsefremmende arbeid i hverdagen
Helsefremmende arbeid i hverdagen inngår i serien "Helsefagarbeideren". I denne boka finner du kompetansemål fra programfagene Helsefremmende arbeid og Yrkesutøvelse.

Hovedtema i denne boken er brukerens trivsel og hverdag. Læreverket forsøker å svare på en rekke spørsmål om helse ut fra ulike problemstillinger og brukergrupper. Det handler om livsstil, fysiske og sosiale aktiviteter, og det handler om yrkesliv, rehabilitering og arbeidsmiljø. Hvordan kan eldre og funksjonshemmede bli mer selvhjulpne og hvorfor er dette så viktig? Hvordan kan vi forebygge ulykker som spesielt eldre er utsatt for, med enkle tiltak og hjelpemidler? Boken yrkesretter fremstillingen gjennom å sette fokus på grunnleggende kunnskap som er særlig aktuell for helsefagarbeidere.

Boka inneholder kapitler om helse, livsstil, levekår, forebyggende og helsefremmende arbeid, habilitering og rehabilitering, aktiviteter i hverdagen, hjelpemidler og tilgjengelighet, arbeidsmiljø, HMS og internkontroll, forebygging av ulykker og førstehjelp for helsefagarbeideren. Kapitlene starter med det teoretiske stoffet for Vg2. Deretter kommer Vg3-stoffet, som er en praktisk videreføring av Vg2-stoffet.

De andre bøkene i serien heter "Sykdommer, pleie og behandling", bd. 1 og 2, "Kommunikasjon og samhandling" og "Lovgivning og faglig forsvarlighet".

Til toppen

Helsefagarbeideren
Helsefagarbeideren er skrevet for Helsearbeiderfag (HS) og dekker kompetansemålene for Vg2 og Vg3 (lærlingeperioden). Helsefagarbeideren gir et helhetlig perspektiv på faget. Lærestoffet er fordelt slik at beslektede temaer i de ulike programfagene er plassert i samme bok og slik at sammenhengene mellom ulike temaer i de tre programfagene er gjort tydelig. Dermed blir elevene vant til å forholde seg til helheten i programområdet og godt forberedt til en tverrfaglig eksamen.