Våre evnerike barn (Heftet)

En utfordring for skolen

Forfatter:

Ella Cosmovici Idsøe og Kjell Skogen

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 162
Forlag: Høyskoleforlaget
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788276348958
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk og Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Våre evnerike barn
«Hvorfor bør vi satse mer på opplæringen av de evnerike?»

I likhet med alle andre barn har de evnerike barna krav på en opplæring som er tilpasset deres evner, anlegg og forutsetninger (se opplæringslovens § 1-3). De har, som alle andre, rett til et verdig liv, hvor de kan utvikle seg i henhold til sitt potensial. Opplæring er en viktig menneskerettighet.

Hensikten med Våre evnerike barn er på den ene siden å gi studenter og lærere en mer systematisk innsikt i og kunnskap om hva som karakteriserer evnerike og talentfulle barn. På den andre siden fokuseres det på de spesielle oppgaver og utfordringer som skolen står overfor i undervisningen av disse barna. Diverse undervisningsstrategier vil bli diskutert. Samtidig blir viktigheten av skole-hjem-samarbeid belyst, samt hvilke strategier den norske skolen bør implementere for å møte behovene til disse barna.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)
Ella Cosmovici Idsøe er professor i pedagogisk psykologi ved Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo. Hun har jobbet i mange år ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, Universitetet i Stavanger, med tema mobbing som forskningsinteresse. Hun har publisert både forskningsartikler og bokkapitler om mobbing.
Kjell Skogen er professor emeritus, Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Faglig hovedfokus har vært ledelse og innovasjon frem mot en skole for alle. Eneforfatter, og/eller kapittelforfatter av et tyvetalls bøker. leder av institutt for spesialpedagogikk i tilsammen 13 år. Konsulent for den indonesiske regjering i regi av Verdensbanken. Forskningsopphold blant annet ved Harvard University og London Scool of economics and political science.