Våre evnerike barn (Heftet)

En utfordring for skolen

Forfatter:

Ella Cosmovici Idsøe og Kjell Skogen

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 162
Forlag: Høyskoleforlaget
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788276348958
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk og Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Våre evnerike barn
«Hvorfor bør vi satse mer på opplæringen av de evnerike?»

I likhet med alle andre barn har de evnerike barna krav på en opplæring som er tilpasset deres evner, anlegg og forutsetninger (se opplæringslovens § 1-3). De har, som alle andre, rett til et verdig liv, hvor de kan utvikle seg i henhold til sitt potensial. Opplæring er en viktig menneskerettighet.

Hensikten med Våre evnerike barn er på den ene siden å gi studenter og lærere en mer systematisk innsikt i og kunnskap om hva som karakteriserer evnerike og talentfulle barn. På den andre siden fokuseres det på de spesielle oppgaver og utfordringer som skolen står overfor i undervisningen av disse barna. Diverse undervisningsstrategier vil bli diskutert. Samtidig blir viktigheten av skole-hjem-samarbeid belyst, samt hvilke strategier den norske skolen bør implementere for å møte behovene til disse barna.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)
Ella Cosmovici Idsøe er professor i psykologi ved Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa, Universitetet i Oslo. Sentrale forskningsinteresser er elever med stort læringspotensial, tilpasset opplæring, mobbing, sosiale og emosjonelle vansker og psykisk helse i skolen. Hun er involvert i forskjellige prosjekter som handler om elever med stort læringspotensial.
Kjell Skogen er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hans forskning, undervisning, veiledning og publisering fokuserer på organisasjon, innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk arbeid. Har er eneforfatter og/eller kapittelforfatter av et tyvetalls bøker. De siste 10–15 årene har målgruppen i stor grad vært evnerike barn.