Uteskoledidaktikk (Heftet)

Ta fagene med ut

Forfatter:

Tove Anita Fiskum og Jon Arve Husby (red.)

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 256
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202470678
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap og Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Uteskoledidaktikk
Alternative læringsarenaer kan gi elevene økt læringsutbytte. Klasserommet er den mest brukte og ofte også den beste læringsarena. I flere sammenhenger er det likevel slik at vi ikke klarer å nå skolens mål på en tilfredsstillende måte uten å ta i bruk andre læringsarenaer. Dette er en antologi om hvordan vi kan drive faglige aktiviteter og legge til rette for økt faglig læringsutbytte ute.

Når vi møter den reelle verden, enten i den frie naturen eller i det konstruerte miljøet, møter vi en virkelighet der fagene er blandet sammen. Undervisning utenfor klasserommet har dermed et stort potensial for å gjøres tverrfaglig. Derfor er denne boka skrevet som et samarbeid mellom flere fag.

Ofte får vi lærere spørsmål fra elever som lurer på hvorfor de må lære alt innenfor alle fagdisipliner. Svaret på det er enkelt: Vi omgir oss av en verden full av fag, og det er også derfor vi skal lære fag. Ved å kikke opp fra boka og relatere faget til det praktiske gir vi elevene en mening med faget, og vi bidrar samtidig til å bygge en bro mellom det virkelige liv og boklig kunnskap. I dette spenningsfeltet har vi også unike muligheter til å legge til rette for utvikling og læring av grunnleggende ferdigheter.

Uteskoledidaktikk er aktuell for studenter, lærere og lærerutdannere som ønsker å styrke denne kompetansen.

Til toppen

Innholdsfortegnelse
Anmeldelser av Uteskoledidaktikk

Ta fagene med ut!


"En tværfaglig gruppe, hovedsageligt af lærere ved læreruddannelsen i Høgskolen Nord-Trøndelag, har udgivet denne antologi, som er en meget grundig og kritisk indføring i det at bruge omverdenen som forståelsesgrundlag. [...] Bogen kan anbefales til pædagoger og lærere, men også til feltarbejde og AT-opgaven i gymnasiet."Trine Hyllested, Professionshøjskolen University College Lillebælt, Tidsskriftet MONA 3/2015Les hele anmeldelsen

Til toppen

Forfatter(e)
Dag Gulaker arbeider som høgskolelektor i matematikk ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, Avdeling for lærerutdanning. Arbeidsoppgavene er i hovedsak knyttet til utdanning av grunnskolelærere. Praktisk bruk av matematikk i skolesammenheng er et interessefelt.
Idar Kjølsvik (f. 1968) dr.theol., er førsteamanuensis i teologi ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.
Per Ivar Kvammen er knyttet til lærerutdanningene ved Høgskolen i Innlandet og er førsteamanuensis i realfagenes didaktikk. Hans interessefelter er biologididaktikk, bruk av insekter og smådyr i undervisningen, geofagenes didaktikk, vurdering for læring i naturfag og betydningen av naturkunnskap. Han har vært medforfatter i flere lærebøker, både i biologi og matematikk.

Eli Munkebye er biolog og førsteamanuensis i naturfagdidaktikk. I 2012 forsvarte hun avhandlingen «Dialog for læring. Den utforskende naturfaglige samtalen i uteskole», som fokuserte på utforskende samtaler mellom lærer og elever, med fokus på lærerens rolle i å støtte elevene til naturfaglig forståelse gjennom dialog. Hun har i mange år undervist ved lærerutdanningen, og arbeider nå ved Skolelaboratoriet, NTNU. Der holder hun blant annet etterutdanningskurs for lærere og er regionskontakt for Naturfagsenterets prosjekt for Utdanning for Bærekraftig Utvikling, Den naturlige skolesekken.