Ungdomslitteratur (Heftet)

- ei innføring

Forfatter:

Svein Slettan (red.)

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 256
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202360511
Kategori: Norsk og Litteratur- og språkvitenskap
Fag: Litteratur- og språkvitenskap, Norsk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Ungdomslitteratur

Denne boka gir en introduksjon til litteratur skrevet for ungdom og til tekster som inngår i ungdomskulturen. Boka presenterer sentrale sjangre og har egne kapitler om litteraturundervisning og litteraturanalyse. Diskusjon av gode eksempler får stor plass, med vekt på nyere norske ungdomslitterære tekster.

Boka retter seg mot studenter i lærerutdanning, nordistikk, litteraturvitenskap og bibliotekfag, til lærere og bibliotekarer og til alle andre som søker kunnskap om ungdomslitteratur.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Presse Ungdomslitteratur

Ungdomslitteratur

«Denne antologien tar utgangspunkt i alle typer tekster som har ungdom som målgruppe. Dermed blir både fagbøker, film og digitale tekster inkludert. Både norske fagbøker og ungdomsfilmer blir belyst. Gunhild Kvåle ser nærmere på det mangfoldet av tekster som inngår i ungdommers digitale hverdag. Interaktivitetsmuligheter og sosiale medier diskuteres bl.a. med eksempler fra blogger og twitter-meldinger. Mange forbinder den tradisjonelle ungdomslitteraturen kun med ungdomsromaner, men her er det også egne kapitler om dikt og bildebøker. Den siste delen av boka er rettet inn mot litterære analyser og litteraturundervisningen i skolen, bl.a. gjennom eksempelanalyser og leserorientert metodikk».Hanne Kiil, NorsklærerenLes hele anmeldelsen

Til toppen

Forfatter(e)
Agnes-Margrethe Bjorvand (f. 1969) er universitetslektor ved Universitetet i Agder og underviser i blant annet litteratur og litteraturformidling i barnehagelærerutdanningen og på etter- og videreutdanningskurs for lærere og skolebibliotekarer. Hun har skrevet mange artikler om barne- og ungdomslitteratur, spesielt om bildebøker og Astrid Lindgrens forfatterskap, og har vært medredaktør av flere bøker, blant annet Den andre leseopplæringa. Utvikling av lesekompetanse hos barn og unge (2002/2012) og Barneboklesninger. Norsk samtidslitteratur for barn og unge (2004).
Nina Goga, ph.d., er professor i barnelitteratur ved Høgskulen på Vestlandet, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking, der hun har ansvar for masterstudiet i barne- og ungdomslitteratur og leder forskningsprosjektet Nature in Children’s Literature and Culture. Siste utgivelser er antologien Ecocritical Perspectives on Children’s Texts and Cultures, som hun har redigert sammen med Lykke Guanio-Uluru, Bjørg Oddrun Hallås og Aslaug Nyrnes. Hun har ellers skrevet bøkene Kart i barnelitteraturen (2015) og Gå til mauren. Om maur og danning i barnelitteraturen (2013).
Einar Grøntoft er lektor ved Kvadraturen skolesenter, Kristiansand. Han er utdannet allmennlærer og cand.philol. med nordisk, historie, engelsk og idrett i fagkretsen og har erfaring som universitetslektor i lærerutdanningen og i enkelte andre emner, blant annet videreutdanning i norsk for lærere.
Magnus Thunes Jensen er universitetslektor ved Universitetet i Agder. Han har mastergrad i nordisk litteratur og underviser i grunnskolelærerutdanningen og på studiet litteratur, film og teater.
Bjarne Markussen er førsteamanuensis i nordisk litteraturvitenskap ved Universitetet i Agder og underviser i litteratur og vitenskapsteori. Han har publisert bøker og artikler om ulike litterære emner.
Marthe Johanne Moe er lektor ved Kristiansand katedralskole Gimle, der hun underviser i norsk, geografi og kommunikasjon og kultur. Hun har hovedfag i nordisk språk og litteratur og undervisningserfaring fra norsk, skolebibliotekkunnskap og pedagogisk bruk av IKT ved Universitetet i Agder. Hun har arbeidet som veileder ved Pedagogisk senter i Kristiansand med kursing i lese- og læringsstrategier og vurdering for læring og var tidligere prosjektleder for Kristiansands-området i overgangsprosjektet Ny GIV.
Elin Arnesen Moseid er universitetslektor ved Universitetet i Agder. Hun har hovedfag i nordisk litteratur og underviser blant annet i norsk i barnehagelærerutdanningen og på studiet skolebibliotekkunnskap. Hun har tidligere jobbet som lektor i videregående skole.

Anne-Stefi Teigland er litteraturviter og førstelektor ved Høgskulen på Vestlandet, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking. Her underviser og forsker hun på barne- og ungdomslitteratur og formidling. Teigland har lang erfaring både som kritiker, formidler og forlagsredaktør. Hun har skrevet flere artikler om barne- og ungdomslitteratur.

Elise Seip Tønnessen, dr.philos., er professor ved Universitetet i Agder, Institutt for nordisk og mediefag, der hun underviser om litteratur, literacy, og multimodal kommunikasjon. Hennes forskningsinteresser er rettet mot multimodale tekster for barn og unge i skole og fritid. Hun har bl.a. redigert bøkene Jakten på fortellinger; barne- og ungdomslitteratur på tvers av medier (2014), Møter med barnelitteratur; introduksjon for lærere (2018, sammen med Ruth Seierstad Stokke) og Multimodality and Aesthetics (2018, sammen med Frida Forsgren).