Ungdom, læring og forebygging Unibok (Nettsted)

Forfatter:

Edvard Befring og Bjørg-Elin Moen

Forfatter: og
Innbinding: Nettsted
Utgivelsesår: 2018
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202593827
Varighet: Fram til 31.08.2021
Nivå: Akademisk
Komponent: Digital ressurs
Om utgivelsen Ungdom, læring og forebygging Unibok

Ungdom, læring og forebygging (2. utgave) handler om de unges ressurser, muligheter og utfordringer i skolen. Forfatterne er opptatt av temaer som:

  • At ungdomstiden i dag er betydelig lengre og dermed langt viktigere enn tidligere
  • Hvordan ungdoms læringsprosesser foregår med planlagt og ikke-planlagt læring
  • Hvordan en skole for ungdom har utviklet seg historisk
  • At skolen som samfunnets opplæringsaktør kan være med å styrke de unges livsmuligheter
  • Forebyggende tiltak rettet mot ungdom og skolens ansvarsoppgaver
  • Hvordan skolen kan skape et inkluderende læringsmiljø som kan motvirke krenkelser
  • Hvordan virksomheten til MOT arbeider med disse temaene i skolen

Boka er rettet mot studenter i grunnskolelærerutdanningen 5-10. Den er også aktuell for studenter i spesialpedagogikk og barnevernspedagogikk samt lærere i skolen.

Unibok er en digital utgave av boka og kan brukes på alle digitale flater, både online og offline. Teksten tilpasser seg skjermstørrelsen og kan også justeres, og man kan lytte til teksten med tekst-til-tale der ordene markeres samtidig under opplesingen. Innholdsfortegnelse, fulltekstsøk og bokmerkefunksjon gjør det lett å finne fram og holde oversikt. Man kan også markere tekst og legge inn notater, som man kan eksportere til pdf eller word.

Når du har lisens og tilgang til boka, finner du den i «Mine unibøker» på www.unibok.no eller via «Min side» på cda.no.

Til toppen

Andre utgaver

Ungdom, læring og forebygging
Bokmål Heftet 2017
Forfatter(e)
Edvard Befring er professor emeritus (dr.philos.) ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. I sin forskning har han i vesentlig grad vært opptatt av læring, kompetanseutvikling og psykososiale utfrodringer blant ungdom. Han har også engasjert seg i kvalitetsutvikling av hjelpetiltak og forebygggende innsatser i skole, barnevern og samfunn.
Bjørg-Elin Moen har doktorgrad i sosialpsykologi fra NTNU. Hun har beveget seg fra å forske på risikopersepsjon og risikoatferd til å jobbe målrettet for å utvikle robust ungdom som inkluderer alle gjennom stiftelsen MOT. I dag er hun ansvarlig for MOTs tilleggsprogram "Skolen som samfunnsbygger" og har fokus på verdibasert lederutvikling av rektorer og andre skoleledere.