Ungdom, læring og forebygging (Heftet)

Forfatter:

Edvard Befring og Bjørg-Elin Moen

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 152
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202533366
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk , Pedagogikk og elevkunnskap og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Ungdom, læring og forebygging
Ungdom, læring og forebygging (2. utgave) handler om de unges ressurser, muligheter og utfordringer i skolen. Forfatterne er opptatt av temaer som:
  • At ungdomstiden i dag er betydelig lengre og dermed langt viktigere enn tidligere
  • Hvordan ungdoms læringsprosesser foregår med planlagt og ikke-planlagt læring
  • Hvordan en skole for ungdom har utviklet seg historisk
  • At skolen som samfunnets opplæringsaktør kan være med å styrke de unges livsmuligheter
  • Forebyggende tiltak rettet mot ungdom og skolens ansvarsoppgaver
  • Hvordan skolen kan skape et inkluderende læringsmiljø som kan motvirke krenkelser
  • Hvordan virksomheten til MOT arbeider med disse temaene i skolen

Boka er rettet mot studenter i grunnskolelærerutdanningen 5-10. Den er også aktuell for studenter i spesialpedagogikk og barnevernspedagogikk samt lærere i skolen.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)
Edvard Befring er professor emeritus (dr.philos.) ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. I sin forskning har han i vesentlig grad vært opptatt av læring, kompetanseutvikling og psykososiale utfrodringer blant ungdom. Han har også engasjert seg i kvalitetsutvikling av hjelpetiltak og forebygggende innsatser i skole, barnevern og samfunn.
Bjørg-Elin Moen har doktorgrad i sosialpsykologi fra NTNU. Hun har beveget seg fra å forske på risikopersepsjon og risikoatferd til å jobbe målrettet for å utvikle robust ungdom som inkluderer alle gjennom stiftelsen MOT. I dag er hun ansvarlig for MOTs tilleggsprogram "Skolen som samfunnsbygger" og har fokus på verdibasert lederutvikling av rektorer og andre skoleledere.