Tverretatlig samarbeid (Heftet)

Serie: Inkluderende skolemiljø 

Forfatter:

Mirjam Harkestad Olsen og Peder Haug (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2022
Antall sider: 184
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
Serie: Inkluderende skolemiljø
ISBN: 9788202763015
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk , Pedagogikk og elevkunnskap og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Tverretatlig samarbeid

Denne boken handler om tverretatlig samarbeid i skolens virksomhet, både internt og med ytre etater og virksomheter. Kvaliteten på dette tverretatlige samarbeidet har stor betydning for hvordan skolen lykkes med å legge til rette for at elevene opplever et inkluderende skolemiljø slik målsettingen er i Utdanningsdirektoratets «Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis» som innholdet i denne boken er relatert til.

Fem ulike perspektiver ved tverretatlig samarbeid drøftes gjennom følgende spørsmål:

  • Hva er tverretatlig samarbeid i et skoleperspektiv?
  • Hva er skoleledernes rolle og betydning i tilrettelegging av tverretatlig samarbeid?
  • Hvordan utnytter de ulike etatene hverandres kompetanse?
  • Hvordan forstår ulike etater hverandres roller i utviklingen av et inkluderende skolemiljø?
  • Hvordan er prinsippet om barns beste tatt hensyn til i det tverretatlige samarbeidet?
Tverretatlig samarbeid er aktuell for studenter innen pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.

Til toppen

Andre utgaver

Tverretatlig samarbeid
Bokmål Ebok 2022

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Mirjam Harkestad Olsen er professor i spesialpedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Hennes forskningsinteresser er knyttet til ulike spørsmål vedrørende barn og unges skolehverdag, så som inkluderende læringsmiljø, herunder elevers psykososiale miljø og utfordringer for læring. Hun har, både alene og sammen med andre, publisert mange forskningsartikler og bøker.

Peder Haug er professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking Volda, Norsk senter for barneforskning, NTNU i Trondheim, universitetene i Stavanger og Uppsala og i Norges forskningsråd. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter som har studert arbeidet i skolen og har skrevet bøker og artikler med tema fra barnehage, skole og lærerutdanning. En sterk faglig interesse har vært studier av reformer, i de siste årene knyttet til vilkårene for elever som strever i skolen.

Marianne Sandvik Tveitnes er førsteamanuensis i spesialpedagogikk/pedagogikk ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Universitetet i Stavanger. Hun har lang erfaring som PP-rådgiver og leder i PPT og har forsket på PPTs sakkyndighetsarbeid.

Bøker i serien