Trygt og godt i barnehagen (Heftet)

Barns rett til et godt psykososialt miljø

Forfatter:

Marianne Torve Martinsen (red.)

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Antall sider: 196
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202699567
Kategori: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid , Pedagogikk og lærerutdanning , Barns utvikling, lek og læring og Barnehagelærerutdanning
Fag: Barns utvikling, lek og læring, Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Trygt og godt i barnehagen

Trygt og godt i barnehagen handler om forutsetninger for å sikre gode og trygge barnehagemiljøer for alle barn. Boken er skrevet med utgangspunkt i kapittel 8 i barnehageloven, og forfatterne presenterer og utdyper ulike sider ved dette nye kapittelet i loven. De belyser hvordan barnehagen kan legge til rette for et trygt og godt barnehagemiljø gjennom temaer som foreldresamarbeid, tilhørighet og fellesskap, lek og vennskap, språk og kommunikasjon og hva som kjennetegner et trygt og godt barnehagemiljø.

Forfatterne presenterer forskningsbasert kunnskap på en konkret og handlingsrettet måte. Bokens temaer er illustrert ved praksisfortellinger, og det er knyttet refleksjonsspørsmål til de ulike temaene.

Målgruppen for boken er studenter på master- og bachelornivå i pedagogikk, spesialpedagogikk og barnevern. Trygt og godt i barnehagen er også aktuell for alle som arbeider med barns trivsel, psykiske helse og livsmestring i barnehagen.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Marianne Torve Martinsen er førstelektor i pedagogikk ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger. Hun har tidligere undervist ved barnehagelærerutdanningen og videreutdanninger ved Høgskolen i Telemark (nå Universitetet i Sørøst-Norge) og har mange års erfaring som styrer og pedagogisk leder i barnehage. Hun har skrevet flere artikler i bøker og vitenskapelige tidsskrifter og er aktiv formidler til praksisfeltet. Torve Martinsen deltar i og leder den nasjonale satsningen på utvikling av trygge og gode barnehagemiljøer uten mobbing og andre krenkelser (Læringsmiljøprosjektet), og hun leder flere prosjekter knyttet til barnehageutvikling i norske kommuner.

Ellen Elvethon er universitetslektor ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger. Her veileder hun barnehageansatte og foreleser om temaer som inkluderende barnehagemiljø, lek og læring. I tillegg underviser hun på videreutdanningen i aktivitetspedagogikk i Oslo. Elvethon er utdannet barnehagelærer med videreutdanning i pedagogisk arbeid på småskoletrinnet og har master i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk. Tidligere arbeidserfaring omfatter blant annet leder i skolefritidsordning og spesialpedagog i barnehage.

Svanaug Lunde har lang erfaring fra barnehagefeltet og er utdannet pedagog, med en master i spesialpedagogikk. Lunde arbeider nå som universitetslektor ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger, der hun deltar i formidlingsarbeid, utvikling av nettressurser, fagbøker, undervisning og flere utviklings- og forskningsprosjekter, som Skoleklar, Agderprosjektet og SELMA. Lunde har utviklet og leder videreutdanning for barnehagelærere i Lekbasert læring og er prosjektleder for videreutdanning for leder i Aktivitetsskolen i Oslo. Lunde deltar også i flere nasjonale satsinger rettet mot barnehage- og skolefeltet.

Thomas Moser er professor i barnehagevitenskap ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger. Hans aktuelle forskningsinteresser retter seg mot barnehagens kvalitet og effekter, særlig med tanke på inkludering og barns sosiale utvikling, trivsel og læring. Videre har han beskjeftiget seg med temaer som kropp og læring, rom og materialitet samt læreplanspørsmål og profesjonsutvikling. Ved siden av en rekke nasjonale og internasjonale forskningsartikler og rapporter har Moser også skrevet bidrag til og utgitt en rekke praksisrettede bøker.

Pål Roland er dosent ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, Universitetet i Stavanger. Han har doktorgrad på temaet implementering og innovasjon og har tidligere publisert bokkapitler om mobbing i tidlig alder. Han har i flere år deltatt i nasjonale satsninger i arbeidet mot mobbing og underviser på masterstudiet i spesialpedagogikk ved UiS.