TRYGG-modellen virker! handler om hvordan drømmen om en god skole for alle kan bli virkelighet. Forfatteren forteller om endringsprosesser i klasserom hvor voksne og barn utvikler seende fellesskap der den enkelte har evne til å se og handle til det beste for individet og for fellesskapet. Boka er en oppfølger til TRYGG, godt fellesskap – god læring (2004). Der beskriver hun hvordan konsentrert arbeid over en uke med elever, ansatte og foreldre kan skape store forbedringer i læringsmiljøet i skoleklasser. Barn og unge er helt avhengig av et støttende voksenmiljø for å kunne utvikle og finne fram til egne ressurser. Neumanns TRYGG-modell ansvarliggjør læreren som leder for elevene og for foreldregruppen. Der skole og hjem samarbeider, er ingenting umulig.
«Les den! Boken er skrevet i et lett og levende språk, kortfattet og vel verdt tiden. [...] Det er engasjerende å lese en pedagogisk fagbok skrevet av en pedagog med positivt menneskesyn, personlig nærhet til og rikelig med erfaring fra skolens hverdag.»
Monica Karen Kristensen, Skolepsykologi 5/2010
«Boka preges av varme og entusiasme og gir detaljerte trinn for trinnbeskrivelser av prosessene som settes i gang. Den er en typisk hvordan-bok og må egne seg utmerket som støtte for enkeltlærere og kollegier som har et ønske om å komme ut av en ond sirkel når det gjelder skole- eller klassemiljø [...] jeg anbefaler alle som har med barn og unge å gjøre, å åpne for et bekjentskap med Tryggmodellen.»
Brit Neumann er utdannet lærer ved Norges Idrettshøyskole og Sagene lærerskole, samt sertifikat «Personality Fitness Training Leader», «CPS – Creative Problem Solving». Hun har også videreutdannelse fra College Internationale de Cannes i fransk og teaterpraksis.
Neumann har undervist i de fleste skoleslag som faglærer, klassestyrer og som rektor. Nå arbeider hun som foredragsholder i inn- og utland, samt som kursholder over lengre perioder.