Elevbøkene gir elevene ulike utfordringer innenfor aktivitetsområder som samspill, komponering, lytting og dans. Hvert kapittel fungerer som selvstendige enheter og inneholder ulike oppgaver og aktiviteter med utgangspunkt i det aktuelle lærestoffet. De fleste aktivitetene er organisert for arbeid i gruppe, og mange av disse kan gjennomføres uten altfor mye utstyr. Mye av lærestoffet er også lagt opp slik at elevene kan arbeide på egen hånd.
Noen momenter fra elevbøkene:
TEMPO! 8: • Vi komponerer en låt • Vi lager hørespill • Urmenneskets musikk TEMPO! 9: • A-ha – en norsk verdenssuksess • Improvisasjon • Lyd i datamaskinen TEMPO! 10: • Lag en musikal • Dorisk skala + improvisasjon • Komponer med reklametekster
Kai Lennert Johansen er førsteamanuensis ved Høgskolen i Nord-Trøndelag. Han har mange års erfaring fra grunnskolen, fra musikk- og kulturskolen og fra videregående skole. Han er aktiv korleder, komponist og arrangør.
Opplevelse er det sentrale i musikkfaget. Elevene må derfor få utøve musikk, lytte, lære og forstå. I TEMPO! er det tatt høyde for dette i variasjonen av aktiviteter og oppgaver. Det er også rom for spennende tverrfaglige prosjekter, nye innfallsvinkler til komponeringsarbeid og samspilloppgaver.