Teaterproduksjon av Vigdis Aune og Cecilie Haagensen (Open Access)
Open Access

Teaterproduksjon (Open Access)

Ti produksjonsestetiske innganger

Forfatter:

Vigdis Aune og Cecilie Haagensen (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Open Access
Utgivelsesår: 2018
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202590253
Kategori: Estetiske fag
Filformater: EPUB3, HTML, PDF, XML
Lisenstype: Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Fagfellevurdert: Ja
Fag: Estetiske fag
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Teaterproduksjon

Denne antologien presenterer teatervitenskapelig kunnskap utviklet ved Institutt for kunst- og medievitenskap ved NTNU. Artiklene bygger på kunstbasert forskning og praktisk-teoretisk undervisning ved instituttet.

Teaterproduksjon er et sentralt kunst- og kunnskapsdannende arbeidsfelt for studenter og lærere i drama og teater. Arbeidet preges av et dynamisk forhold mellom kropp, tekst, visualitet og lyd, medienes metoder og teknikker og av relasjonen mellom fagforvaltere og studenter. Teaterproduksjon er en kompleks læringsarena; den er multimodal og den krysser mellom opplevelse, formidling, respons og refleksjon. Det er behov for et rikt utvalg strategier, metoder og teknikker. Antologien presenterer ti ulike innganger til teaterproduksjon. Laboratoriet med eksperimentelle metoder er ramme for artikler om scenografi, lyd, aktørens kropp og tekst. Produksjonsprosessen med den skapende og reflekterende studenten i sentrum er ramme for artikler om dramaturgi, tekstbehandling, produksjonsfaser og målgruppearbeid. Fagforvalterens rolle og funksjon i veiledning og vurdering tematiseres i to avsluttende artikler.

Til toppen

Forfatter(e)

Vigdis Aune is professor emerita at the Department of Arts and Media Studies, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim. Her teaching areas are applied theatre, project-theatre and arts-based research methodology. Research fields are theatre with, by and for young people, applied theatre, documentary theatre. In the project Theater and democracy. Building democracy in post-war and post-democratic contexts, she has run a project in partnership with ISAK, a Youth culture center in Trondheim.

Cecilie Haagensen er førsteamanuensis i teatervitenskap ved Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU. Hennes spesialområder er egenskapt/devised teater, barne- og ungdomsteater, teaterproduksjon, anvendt teater og kunstbasert forskning.

Heli Aaltonen PhD is associate professor of Drama and Theatre Studies at the Norwegian University of Science and Technology. She is a youth theatre researcher, performing storyteller and theatre/drama educator with a specialization in applied theatre practices, practice as research method, and encounters between ecology and performative art forms. She leads a research project – Performing Arts and Sustainability – in her department. She was a co-editor and writer in the last Nordic Drama magazine (2/2020), which had a focus on sustainability.

Ellen Foyn Bruun is associate professor of Drama and Theatre at Norwegian University of Science and Technology, Dramatherapist and Associate Teacher of Fitzmaurice Voicework. She has a professional background as stage director, playwright/dramaturge and drama educator from professional, community and educational contexts. Her research and teaching centre on relational and participatory aspects of theatre arts practices. Ellen is an active participant in Nordic and international networks with a focus on drama/theatre, voice and health. She has written several articles and book chapters on topics such as dramatherapy, voicework, applied theatre and theatre production.

Gunnar Fretheim er universitetslektor i scenografi og produsent ved Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU. Han har særlig arbeidet med scenografi som et dramaturgisk og transformativt element i teaterproduksjonene ved studiet. Han arbeider også som freelance scenograf og billedkunstner.

Barbro Rønning er dosent i dramaturgi ved Institutt for Kunst –og Medievitenskap. Hennes spesialisering er dramaturgi, teater og performance -produksjon, ungdomsteater, skuespillermetode og kunstbasert forskning. I de senere årene har hun hatt et fokus på minnearbeid, muntlig fortelling, teater som ritual, stedets betydning og intermediale strategier innenfor det anvendte teatret. På utvikling av ulike former for tekst og tema knyttet til forståelse av flyt, ledelse av kreative prosesser og kroppslig nærvær.

Lene Helland Rønningen er frilans scenekunstner og universitetslektor i Drama/Teater. Hun er kunstnerisk leder i Fabularium produksjoner, der hun de siste årene har skapt flere forestillinger for barn; for eksempel «Drømmekappen» (2017) og «Kloden rundt på 29 bokstaver» (2017). Hun er også universitetslektor i drama/teater, og har bakgrunn fra både program for drama/teater på NTNU, samt barnehagelærerutdanningen på DMMH. Rønningens forskningsfelt er barne- og ungdomsteater, dramapedagogikk, dokumentarteater, samt vurdering av eksamener i drama og teater.

Remi André Slotterøy har master i drama og teater fra Institutt for kunst- og medievitenskap ved NTNU, Trondheim. Hans spesialområder er nyere dramaturgiske perspektiver, performance, lyddesign og musikkteknologi.