Tekstboka har fargerike illustrasjoner og fotografier. Tekstene er noe mer krevende enn i de andre bøkene i serien, og det er lagt større vekt på skjønnlitteratur. Et variert utvalg av tekster skal skape leseglede og grunnlag for samtale rundt de ulike temaene. Elevene møter et bredt utvalg av sjangrer - som eventyr, dikt, utdrag fra barnebøker, ønskelister, ordliste, fagtekst osv. Det er lagt vekt på at tekstutvalget skal passe til de utvalgte temaene.
Vigdis Rosvold Alver er førstelektor i norsk på Høgskulen på Vestlandet. Hun har et spesielt ansvar for undervisning i lese- og skriveopplæring og norsk som andrespråk. Alver har lang erfaring fra undervisning av minoritetsspråklige, både barn og voksne. I flere år underviste hun og forsket på minoritetsspråklige deltakere med liten skolebakgrunn fra hjemlandet. Hun er medforfatter i tre læreverk i norsk som andrespråk: Ord,Ganskeenkelt norsk og Ta ordet.
Harald Berggreen er førstelektor ved Høgskulen på Vestlandet. Han jobber med språklige emner i norskfaget i lærerutdanningene og er opptatt av språklæring og skriveutvikling. Han er blant annet medforfatter av «Andrespråkslæring» (1999) og læreverket «Ta Ordet».
Verket består av tre tekstbøker med tilhørende arbeidsbøker, cd-er og lærerveiledninger. Bøkene har en gjennomtenkt progresjon i forhold til vokabular, innhold og oppgavetyper.