Styring og ledelse i grunnopplæringen (Heftet)

Spenninger og dynamikker

Forfatter:

Ruth Jensen, Berit Karseth og Eli Ottesen (red.)

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 223
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202605544
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Utdanningsledelse og Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Styring og ledelse i grunnopplæringen

I Styring og ledelse i grunnopplæringen får vi innblikk og innsikt i hvordan styring og ledelse i skolen iscenesettes, utøves og fortolkes. En skoleleder må håndtere spenninger og dynamikker mellom ulike styringsnivåer med stramme økonomiske betingelser, rettslige reguleringer, og sterke, ytre forventninger til hvordan opplæring og skole bør drives. Forventningene kommer fra flere hold, og er mangfoldige, komplekse og noen ganger motsetningsfylte. Samtidig skal skolelederen ivareta relasjonene til elever og foreldre, til skolens personale og til sentrale og lokale myndigheter.

Boka retter seg spesielt mot forskere og skoleledere på ulike nivåer i utdanningssystemet, men vil være av interesse for alle som er opptatt av styring og ledelse i og av en av samfunnets viktigste institusjoner – skolen.

Redaktørene for denne boka er Ruth Jensen, Berit Karseth og Eli Ottesen, Universitetet i Oslo. Øvrige bidragsytere er Ann Elisabeth Gunnulfsen, Helen Gunter, Jeffrey Hall, Kristin Helstad, Sølvi Mausethagen, Svein Ingve Nødland, Tine S. Prøitz, Ellen Rye, Kirsten Sandberg, Kirsten Sivesind, Gunn Vedøy og Petter Aasen.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Ruth Jensen er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Forskningen hennes knytter seg særlig til skolelederutvikling og skolelederopplæring på tvers av virksomheter og utdanningskontekster. Hun har doktorgrad i pedagogikk og har erfaringer fra å undervise og veilede studenter på master- og ph.d.-nivå. Hun har tidligere erfaringer som lærer og kommunal leder. Jensen har skrevet flere bøker.

Berit Karseth er professor ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo og har i en årrekke arbeidet med utdanningsreformer og læreplanspørsmål i grunnutdanning og høyere utdanning. Karseth er for tiden involvert i et prosjekt om hvordan utdanningsreformer utformes, endres og fornyes gjennom bruk av evidens og ekspertise (POLNET) finansiert av Norges forskningsråd. Hun leder også et større evalueringsprosjekt av fagfornyelsen (EVA2020) ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet finansiert av Utdanningsdirektoratet.

Petter Aasen er professor i utdanningsvitenskap og rektor ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Fra 1997-2007 var han direktør ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Hans forskningsfelt er utdanningspolitikk og utdanningsreformer.

Kristin Helstad er professor i pedagogikk ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet og ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Forskningsinteressene hennes er knyttet til ledelse og skoleutvikling, arbeidsplasslæring, akademisk skriving og kvalitetsarbeid i høyere utdanning. Hun underviser i lærerutdanningene og i skolelederutdanningene.

Sølvi Mausethagen er professor i utdanningsforskning ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet, og ved Høgskolen i Innlandet. Hennes forskningsinteresser er særlig knyttet til lærerprofesjonen, utdanningspolitikk og styring. Hun leder for tiden et stort forskningsprosjekt om bruk av forskning i utdanningsfeltet (RE-POSE) og deltar i flere pågående forskningsprosjekter. Hun leder i 2021–2022 et offentlig utvalg om etter- og videreutdanning i barnehage og skole.

Tine S. Prøitz er professor i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hennes forskningsinteresser er innenfor forskning-praksis partnerskap, utdanningspolitikk og -praksis, styring og forvaltning. Prøitz arbeider per i dag med forskningsprosjekter om forskning-praksis partnerskap i Sverige (ULF) og i Norge (RE-POSE) og utdanningslederes autonomi i kommuner og skoler (CLASS).

Kirsten Sandberg er professor og instituttleder ved Institutt for offentlig rett, Universitetet i Oslo. Hun har vært studiedekan og konstituert høyesterettsdommer. Sandberg har i mange år holdt kurs og forelesninger i forvaltningsrett ved fakultetet. Hennes forskning ligger i det vesentlige innenfor barnerett, med særlig vekt på barnevernretten og forskjellige temaer innen barns rettigheter. Hun var medlem av FNs barnekomité 2011–2019, to av årene som komiteens leder.