May Olaug Horverak er rektor ved Birkenes Læringssenter og har bakgrunn som barnevernspedagog, lærer og forsker, og har en doktorgrad i engelsk språk og didaktikk. Hun er initiativtaker, metodeutvikler, konsulent, foredragsholder og leder av det tverrkommunale prosjektet Systematisk arbeid med mestring, medvirkning og motivasjon (SAMM) i grunnskole og voksenopplæring.
Ann Sylvi Larsen er dosent i norsk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hun forsker på barnelitteratur og barns narrativer, og har gitt ut en rekke artikler om disse emnene. Larsen har også gitt ut boka Gode grøss – om skrekkfiksjon for og av barn (2015).
Marit Opland Brujordet er universitetslektor i norsk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hun har mange års erfaring fra undervisning i grunnskole, grunnskolelærerutdanning og videreutdanning av lærere. Brujordet forsker på elevers lesing av multimodale tekster og elevers skriving av argumenterende tekster.
Anne Charlotte Torvatn er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Insitutt for lærerutdanning NTNU. Hun forsker på lesing og skriving, og har særlig fokusert på sjangerpedagogikk.