Om utgivelsen
Spesialpedagogisk tilrettelegging i skolen
Boka handler om de ulike spesialpedagogiske utfordringene som ansatte i skolen møter. I Spesialpedagogisk tilrettelegging i skolen er tema språkvansker, lese- og skrivevansker, matematikkvansker, emosjonelle vansker, oppmerksomhetssvikt (ADHD), tics og Tourettes, synsvansker, hørselsvansker, utviklingshemning, hjerneskade og autisme.
Det er en rekke forhold som kan medvirke til at elever trenger spesialpedagogisk tilrettelegging eller en forsterket innsats i skolen. Hvordan kan skolen tilrettelegge skolehverdagen for å redusere eksisterende vansker hos elever og tidlig avdekke og igangsette tiltak? Målet er å oppnå best mulig trivsel, utvikling og læring blant enkeltelever og elevgrupper.
Boka er aktuell for studenter i lærerutdanningene og spesialpedagogikk. I tillegg egner boka seg i sosial- og helsefagutdanningene og for lærere som etterutdanner seg.
Richard Haugen er professor emeritus i spesialpedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Han har publisert flere internasjonale artikler, kapitler i fagbøker og vært redaktør for bokserien Barn og unges læringsmiljø (4 bøker) samt Barns utvikling i barnehagealder og Barns utvikling i skolealder. Han har i tillegg skrevet Relasjonsvansker blant barn og unge. Haugen har også lang praksis som lærer og skoleleder.
Vivian D. Haugen er førstelektor i pedagogikk og spesialpedagogikk ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Hun har erfaring fra grunnskolen både som lærer, spesialpedagog og rektor. Nilsen er medforfatter i flere av bindene i bokserien Barn og unges læringsmiljø og er i tillegg redaktør av Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen (2014).