Richard Haugen er professor emeritus i spesialpedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Han har publisert flere internasjonale artikler, kapitler i fagbøker og vært redaktør for bokserien Barn og unges læringsmiljø (4 bøker) samt Barns utvikling i barnehagealder og Barns utvikling i skolealder. Han har i tillegg skrevet Relasjonsvansker blant barn og unge. Haugen har også lang praksis som lærer og skoleleder.
Vivian D. Haugen er førstelektor i pedagogikk og spesialpedagogikk ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Hun har erfaring fra grunnskolen både som lærer, spesialpedagog og rektor. Nilsen er medforfatter i flere av bindene i bokserien Barn og unges læringsmiljø og er i tillegg redaktør av Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen (2014).
Branca Lie, ph.d., er em. førsteamanuensis i pedagogisk psykologi. Hun er faglig tilknyttet som forsker ved Handelshøgskolen Innlandet – fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap, seksjon for psykologi. Lie er også ekstern medarbeider ved
Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Hun er forfatter av tre andre bøker som handler om begavede barn og elever; Eksepsjonelle og dobbelteksepsjonelle elever – begavede elever og begavede elever med vansker (2014), Begavede barn i barnehagealder (2016) og Begavede barnehagebarns læring - i teori og praksis (2017).
Adam Vogt er førstelektor i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Vogt har arbeidet i barnehage, som lærer i barne- og ungdomsskole, spesiallærer, skolerådgiver og pedagogisk-psykologisk rådgiver. Han har omfattende praksis fra videreutdanning i spesialpedagogikk og utdanning av pedagogisk-psykologiske rådgivere.