Spesialpedagogikk og etikk (Heftet)

Kollektivt ansvar og individuelle rettigheter

Forfatter:

Solveig M. Reindal og Rune Sarromaa Hausstätter (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 192
Forlag: Høyskoleforlaget
Språk/målform: Flerspråklig
ISBN: 9788276348507
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning og Spesialpedagogikk
Fag: Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Spesialpedagogikk og etikk
Kunnskapsgrunnlaget til spesialpedagogikken har de senere årene blitt kritisert for å være uetisk og motvirke målsettingen om et inkluderende samfunn. Denne kritikken gjør det nødvendig å reflektere over spesialpedagogikkens selvforståelse, og om mulig finne løsninger på de problemene som forskere peker på med hensyn til spesialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag og profesjon. Spesialpedagogikk og etikk inviterer til en etisk refleksjon over spesialpedagogikkens grunnlag ut fra ulike historiske og filosofiske innfallsvinkler. De etiske sidene ved den spesialpedagogiske profesjonen blir konkretisert gjennom spesialpedagogikk i praksis, og for å understreke dette knytter flere av bidragene seg opp til den praktiske siden ved profesjonsutøvelsen. Intensjonen med denne boken er å legge grunnlaget for en dypere refleksjon over spesialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag, og vi håper den vil fungere som et arbeidsdokument for en videre utvikling av spesialpedagogisk teori og god praksis.

Til toppen

Forfatter(e)
Rune Sarromaa Hausstätter er professor i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Forskningsområder er spesialpedagogisk teori, spesialpedagogisk profesjonsforståelse og komparative studier. Haustätter har publisert en rekke nasjonale og internasjonale artikler innen disse områdene.
Solveig Magnus Reindal er professor i pedagogisk filosofi ved NLA Høgskolen, avdeling pedagogikk, Sandviken i Bergen. Hun har en doktorgrad i spesialpedagogikk fra UiO. Reindal har arbeidet med grunnlagsproblemer innen spesialpedagogikk. Hennes forskning berører blant annet temaer som autonomi, bioetikk, etikk, epistemologi, forskjellighet, funksjonshemming, inkludering og subjektforståelse.