Spesialpedagogikk: Fagidentitet og samfunnsnytte (Heftet)

Forfatter:

Rune Sarromaa Hausstätter og Solveig Magnus Reindal (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 173
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202494643
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk , Pedagogikk og elevkunnskap og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Spesialpedagogikk: Fagidentitet og samfunnsnytte

Denne boka handler om forutsetningene og grunnlagstenkningen innen spesialpedagogikken og om spesialpedagogikk både som en fagdisiplin og en yrkesprofesjon.

Spesialpedagogikkens oppgave er å løse problemer knyttet til å inkludere barn og voksne med funksjonsnedsettelser i skolen og samfunnet. Men hvordan skal man bidra med dette? I denne boka behandles spesialpedagogikkens indre spenningsforhold, mellom å være en profesjon der oppgaven er å løse konkrete utfordringer for barn og unge med pedagogiske utfordringer og en fagdisiplin rettet mot å forstå og utfordre ekskluderingstendenser i skole og samfunn. Bidragene i boka spenner fra historiske refleksjoner over spesialpedagogikkens grunnlag til å drøfte spesialpedagogikkens rolle i et postmoderne utdanningssamfunn. Forfatterne er alle sentrale personer i eller i tilknytning til det norske spesialpedagogiske forskningsfeltet.

Boka retter seg mot spesialpedagoger, studenter og forskere som ønsker å få en mer grundig forståelse av spesialpedagogikken som fagfelt.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)
Rune Sarromaa Hausstätter er professor i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Forskningsområder er spesialpedagogisk teori, spesialpedagogisk profesjonsforståelse og komparative studier. Haustätter har publisert en rekke nasjonale og internasjonale artikler innen disse områdene.
Solveig Magnus Reindal er professor i pedagogisk filosofi ved NLA Høgskolen, avdeling pedagogikk, Sandviken i Bergen. Hun har en doktorgrad i spesialpedagogikk fra UiO. Reindal har arbeidet med grunnlagsproblemer innen spesialpedagogikk. Hennes forskning berører blant annet temaer som autonomi, bioetikk, etikk, epistemologi, forskjellighet, funksjonshemming, inkludering og subjektforståelse.

Rolf B. Fasting er professor ved Institutt for grunnskolelærer- og faglærerutdanning ved OsloMet – Storbyuniversitetet.

Peder Haug er professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking Volda, Norsk senter for barneforskning, NTNU i Trondheim, universitetene i Stavanger og Uppsala og i Norges forskningsråd. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter som har studert arbeidet i skolen og har skrevet bøker og artikler med tema fra barnehage, skole og lærerutdanning. En sterk faglig interesse har vært studier av reformer, i de siste årene knyttet til vilkårene for elever som strever i skolen.

Berit Helene Johnsen er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun er dr.scient. i spesialpedagogikk med det idéhistoriske arbeidet Et historisk perspektiv på ideene om en skole for alle – rekonstruksjon av sentrale tanker og tradisjoner med basis i Erik Pontoppidan og Ole Vigs pedagogiske tekster. Hun arbeider for tiden med internasjonal komparativ klasseromsforskning om veien til den inkluderende skole.