Spesialpedagogikk (Heftet)

Forfatter:

Edvard Befring og Reidun Tangen (red.)

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 728
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202352264
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk , Pedagogikk og elevkunnskap og Utdanningsledelse
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Spesialpedagogikk

Denne boka retter seg mot studenter i spesialpedagogikk, lærerstudenter og fagfolk med spesialpedagogiske ansvars- og arbeidsoppgaver.

Spesialpedagogikk gir en bred presentasjon av kunnskapsstatus på et mangslungent fagfelt. Forfatterne viser at spesialpedagogikk i første rekke skal bidra til verdige vilkår for læring, utvikling og livsutfoldelse for barn, ungdom og voksne som møter funksjonshemmende barrierer i livet. De skriver om nye perspektiver og aktuell teoretisk, empirisk og praktisk kunnskap på alle områder av spesialpedagogikken. Etikk, verdier og refleksjoner om framtidige muligheter og utfordringer utgjør sentrale problemfelt.

Dette er det mest allsidige verket i spesialpedagogikk i en norsk og nordisk sammenheng. 5. utgave består av 34 kapitler hvorav ni er helt nyskrevne. Øvrige kapitler er gjennomrevidert.

Til toppen

Innholdsfortegnelse
Anmeldelser av Spesialpedagogikk
«Boken egner seg godt som en grunnbok for studenter i spesialpedagogikk og for spesialpedagogier i yrkesfeltet. Den kan også med fordel brukes i førskolelærerutdanning, lærerutdanningen og utdanning innen det sosialfaglige feltet og være en viktig kunnskapskilde for pedagoger og andre yrkesgrupper som jobber med barn og unge. Boken gir et bredt og oppdatert bilde av et sammensatt fagfelt. Slik fremstår den nye utgaven av Spesialpedagogikk som en viktig, grundig og god bok som anbefales både som oppslagsbok og som en bok som det gir god mening å lese i sin helhet hvis man ønsker oversikt over det spesialpedagogiske feltet.»Hilde Larsen Damsgaard, Spesialpedagogikk 8/2012

Til toppen

Forfatter(e)
Edvard Befring er professor emeritus (dr.philos.) ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. I sin forskning har han i vesentlig grad vært opptatt av læring, kompetanseutvikling og psykososiale utfrodringer blant ungdom. Han har også engasjert seg i kvalitetsutvikling av hjelpetiltak og forebygggende innsatser i skole, barnevern og samfunn.
Reidun Tangen er Professor emeritus ved Universitetet i Oslo, Institutt for spesialpedagogikk. Sentrale forskningsfelt har vært skolekvalitet og opplæringsvilkår for barn og unge i risiko; samarbeid mellom foreldre og fagfolk/skole, vitenskapteori og forskningsmetode og kompetanseutvikling og fleksibel læring.
Jorun Buli-Holmberg har undervisningspraksis fra høyere utdanning og videregående opplæring, samt erfaring fra ledelse av kompetanseutvikling og forskning knyttet til tilpasset opplæring i kommuner og skoler. Hun er forfatter av en rekke fagbøker om tilpasset opplæring og endringsarbeid i tilknytning til realisering av skolereformer.
Monica Dalen er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.

Hun har gitt ut flere bøker om pedagogikk og spesialundervisning. I 1992 forsvarte Barbro Sætersdal og Monica Dalen den første norske doktoravhandlingen om utenlandsadopterte barns tilpasning i Norge.
Jørgen Frost er professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo og en viktig stemme i nordisk leseforskning. Han har publisert flere forskningsartikler i internasjonale fora samt en rekke lærebøker i Norge, Sverige og Danmark, blant annet Kvalitet i leseopplæringen (2010) og vært redaktør for Språk- og leseveiledning (2009). Han har også vært med på å utvikle flere kartleggingsverktøy, blant annet «Arbeidsprøven» (2003), «Språk 6-16» (2005), «IL-basis» (2001) og observasjonsverktøyet «TRAS» (2003).
Bente E. Hagtvet er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun har som forsker i mange år studert barns skriftspråkutvikling, lese- og skrivevansker og forhold som kan bidra til å forebygge slike vansker, blant annet den oppdagende skrivingen i overgangen barnehage/ skole. I pågående prosjekter studerer hun samspillet mellom pedagog og barn i problemløsningssituasjoner i barnehage og skole. Hagtvet har tidligere utgitt bøkene Skriftspråkutvikling gjennom lek (1988) og Tale og skrift i førskolealderen (2002), i tillegg til forskningsartikler nasjonalt og internasjonalt.
Berit H. Johnsen er Dr. Scient i spesialpedagogikk og førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Universitetet I Oslo. Hennes forskning og forelesningsområder retter seg mot pedagogisk og spesialpedagogisk idéhistorie, didaktikk-/læreplanteori med fokus på tilpasset opplæring og inkluderende praksiser, etikk, psykososialt arbeid samt på internasjonalt komparativt forskningssamarbeid. Hun har ledet flere internasjonale prosjekter innen forskning og høyere utdanning og hatt redaksjonsansvaret for en rekke publikasjoner på engelsk. Til daglig er hun i ledelsen for det internasjonale programmet Master of Philosophy in Special Needs Education ved instituttet
Torfinn Langelid er cand.phil. med historie hovudfag. Han har arbeidd som lærar i fengsel i 10 år. Frå 1993-2011 var han hos Fylkesmannen i Hordaland som nasjonal koordinator for opplæring i kriminalomsorga. Han har vore aktiv i utviklinga av nordisk og europeisk fengselsundervisning. Langelid blei i 2012 utnemnd til riddar av 1. klasse av St.Olavs Orden for arbeidet sitt med opplæring i kriminalomsorga.
Solveig-Alma Halaas Lyster er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Lyster har både gjennom sin tidligere praksis som lærer, logoped og pedagogisk-psykologisk rådgiver og gjennom sitt forskningsarbeid fokusert spesielt på språk- og leseutvikling og språk-, lesevansker og dysleksi. Hennes forskning har vært knyttet både til forebygging av lese- og skrivevansker, til forholdet mellom språk og lesing og til hvordan ulike dimensjoner i leseprosessen påvirker hverandre i leseutviklingen. Både kartlegging av utvikling og av vansker samt tiltak er i fokus i hennes arbeid. Hun har en omfattende publikasjon om temaene språk og lesing både nasjonalt og internasjonalt.
Solveig Magnus Reindal er dr. scient. i spesialpedagogikk og professor i pedagogisk filosofi ved pedagogikkseksjonen ved NLA Høgskolen i Bergen. Hennes forskningsområder er etikk og pedagogiske grunnlagsproblemer. Hun har publisert nasjonalt og internasjonalt innen feltet. Norske bidrag er blant annet Eksistens og pedagogikk. En samtale om pedagogikkens oppgave (2016) sammen med paul Otto Brunstad og Herner Sæverot.
Jon-Håkon Schultz har doktorgrad i spesialpedagogikk innen temaet ungdom og psykososiale problemer. Han har skrevet lærebøker om tilpasset opplæring, blant annet Ingen ut av rekka går(2008). Han har vært leder av PP-tjenestens kriseteam i Oslo og har siden år 2000 samarbeidet med Magne Raundalen om klinisk arbeid med elever som har opplevd krig i Uganda og Gaza. Han er ansatt ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, NKVTS og ved Universitetet i Tromsø. Han forsker nå på krisehåndtering innenfor en pedagogisk kontekst.
Kjell Skogen er professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Han arbeider med utfordringene knyttet til tilpasset opplæring for alle i en inkluderende skole. Han benytter innfallsvinkler som kvalitetsutvikling, forbedringsarbeid og entreprenøriell ledelse. Han har publisert en rekke bøker, bokkapitler og artikler, samt vært en mye benyttet foreleser og foredragsholder nasjonalt og internasjonalt.