Spesialpedagogikk (Heftet)

Forfatter:

Edvard Befring, Kari-Anne B. Næss og Reidun Tangen

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202592059
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk , Pedagogikk og elevkunnskap og Utdanningsledelse
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Spesialpedagogikk

Ny utgave – forventes på lager før semesterstart høsten 2019.

SPESIALPEAGOGIKK, som er det mest omfattende og allsidige verket om spesialpedagogikk i Norge og Norden, kommer nå i sin 6. utgave.

Bokas fire deler omhandler disse temaene:
I. Spesialpedagogikkens identitet: faglige perspektiver og forståelsesmåter, etikk, opplæringsrettigheter, historiske grunntrekk og spesialpedagogisk kompetanseutvikling.
II. Spesialpedagogiske basisoppgaver: kartlegging, forebygging, den spesialpedagogiske tiltakskjeden, rådgivning i barnehage, skole og PP-tjeneste.
III. Spesialpedagogisk opplæring og tilrettelegging: kommunikasjons- og språkvansker, lese- og skrivevansker, matematikkvansker, utviklingshemming, hørsels- og synsvansker, fysisk-motoriske funksjonshemminger, psykososial sårbarhet, migrasjonsrealterte vansker, autisme og barn og unge med ekstraordinært læringspotensial.
IV. Spesialpedagogiske utfordringer, arbeidsoppgaver og muligheter på ulike arenaer: barnehage, grunnskole, videregående opplæring og skolelivsmestring.

Boka retter seg primært til studenter i spesialpedagogikk, pedagogikk og lærerutdanninger.

De 40 forfatterne er alle rekruttert fra de fremste studie- og forskningsmiljøene i Norge.

Til toppen

Forfatter(e)
Edvard Befring er professor emeritus (dr.philos.) ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. I sin forskning har han i vesentlig grad vært opptatt av læring, kompetanseutvikling og psykososiale utfrodringer blant ungdom. Han har også engasjert seg i kvalitetsutvikling av hjelpetiltak og forebygggende innsatser i skole, barnevern og samfunn.

Kari-Anne B. Næss er professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. I sin forskning er hun hovedsakelig opptatt av kommunikasjon og språk hos barn og unge med typisk og atypisk utvikling samt tiltak for å optimalisere utvikling på de samme områdene.

Reidun Tangen er professor emeritus ved Universitetet i Oslo, Institutt for spesialpedagogikk. Sentrale forskningsfelt har vært skolekvalitet og opplæringsvilkår for barn og unge i risiko; samarbeid mellom foreldre og fagfolk/skole, vitenskapteori og forskningsmetode og kompetanseutvikling og fleksibel læring.
Bente E. Hagtvet er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun har som forsker i mange år studert barns skriftspråkutvikling, lese- og skrivevansker og forhold som kan bidra til å forebygge slike vansker, blant annet den oppdagende skrivingen i overgangen barnehage/ skole. I pågående prosjekter studerer hun samspillet mellom pedagog og barn i problemløsningssituasjoner i barnehage og skole. Hagtvet har tidligere utgitt bøkene Skriftspråkutvikling gjennom lek (1988) og Tale og skrift i førskolealderen (2002), i tillegg til forskningsartikler nasjonalt og internasjonalt.
Ella Cosmovici Idsøe er professor i pedagogisk psykologi ved Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo. Hun har jobbet i mange år ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, Universitetet i Stavanger, med tema mobbing som forskningsinteresse. Hun har publisert både forskningsartikler og bokkapitler om mobbing.
Berit H. Johnsen er Dr. Scient i spesialpedagogikk og førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Universitetet I Oslo. Hennes forskning og forelesningsområder retter seg mot pedagogisk og spesialpedagogisk idéhistorie, didaktikk-/læreplanteori med fokus på tilpasset opplæring og inkluderende praksiser, etikk, psykososialt arbeid samt på internasjonalt komparativt forskningssamarbeid. Hun har ledet flere internasjonale prosjekter innen forskning og høyere utdanning og hatt redaksjonsansvaret for en rekke publikasjoner på engelsk. Til daglig er hun i ledelsen for det internasjonale programmet Master of Philosophy in Special Needs Education ved instituttet
Solveig-Alma Halaas Lyster er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Lyster har både gjennom sin tidligere praksis som lærer, logoped og pedagogisk-psykologisk rådgiver og gjennom sitt forskningsarbeid fokusert spesielt på språk- og leseutvikling og språk-, lesevansker og dysleksi. Hennes forskning har vært knyttet både til forebygging av lese- og skrivevansker, til forholdet mellom språk og lesing og til hvordan ulike dimensjoner i leseprosessen påvirker hverandre i leseutviklingen. Både kartlegging av utvikling og av vansker samt tiltak er i fokus i hennes arbeid. Hun har en omfattende publikasjon om temaene språk og lesing både nasjonalt og internasjonalt.
Solveig Magnus Reindal er dr. scient. i spesialpedagogikk og professor i pedagogisk filosofi ved pedagogikkseksjonen ved NLA Høgskolen i Bergen. Hennes forskningsområder er etikk og pedagogiske grunnlagsproblemer. Hun har publisert nasjonalt og internasjonalt innen feltet. Norske bidrag er blant annet Eksistens og pedagogikk. En samtale om pedagogikkens oppgave (2016) sammen med paul Otto Brunstad og Herner Sæverot.
Kjell Skogen er professor emeritus, Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Faglig hovedfokus har vært ledelse og innovasjon frem mot en skole for alle. Eneforfatter, og/eller kapittelforfatter av et tyvetalls bøker. leder av institutt for spesialpedagogikk i tilsammen 13 år. Konsulent for den indonesiske regjering i regi av Verdensbanken. Forskningsopphold blant annet ved Harvard University og London Scool of economics and political science.