Denne boken omhandler små barns læring i barnehagen og inngår i serien De yngste i barnehagen - fra forskning til praksis. Fokuset på læring er mer fremtredende i den ny rammeplanen en tidligere. Blant annet står det at alle barn skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Disse prosessene skal støttes av varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter.
Boken består av tre deler. Den første delen beskriver hvordan Rammeplan for barnehagen – innhold og oppgaver vektlegger læring og progresjon, bokens teoretiske grunnlag, tidlig utvikling og effekter av tidlig barnehagestart. Den andre delen omhandler teorier om små barns læring i sosialt samspill. Den siste delen av boken beskriver forslag til hvordan det kan jobbes med å fremme små barns læring i det naturlige samspillet i barnehagehverdagen, samt hvordan man kan forholde seg til manglende progresjon hos enkeltbarn. I tillegg presenteres det i den siste delen en rekke refleksjonsspørsmål for egenrefleksjon og felles drøfting. Bokens målgruppe er først og fremst ansatte i barnehagene og studenter på barnehagelærerutdanningen, samt alle andre som er opptatt av gode barnehager for de yngste barnehagebarna.Små barns læring
Andre formater
Omtale
Forfatter(e)
May Britt Drugli
May Britt Drugli er ph.d. i pedagogikk og er professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – psykisk helse og barnevern (RKBU) ved NTNU og professor II ved Høgskolen i Innlandet. Hun er involvert i flere forskningsprosjekter om små barn i barnehage. Hun har videre lang erfaring fra utviklingsarbeid med fokus på relasjonskvalitet innen barnehage og skole. May Britt Drugli har utgitt flere fagbøker samt en rekke vitenskapelige artikler og fagartikler. Hun er en mye brukt foredragsholder på temaet små barn i barnehage.
Mer om May Britt Drugli
Ratib Lekhal
Ratib Lekhal er ph.d. i pedagogikk og førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet på Universitetet i Oslo. I tillegg er han førsteamanuensis II ved Handelshøyskolen BI. Hans forskning er i stor grad rettet mot hvilke faktorer ved barnehager og skoler som påvirker barns læring og utvikling, med spesielt fokus på utvikling hos barn i risikogrupper. Han har forfattet en lang rekke vitenskapelige publikasjoner, og har bred erfaring med forelesning og veiledning i praksisfeltet.
Mer om Ratib Lekhal
Elisabet Solheim Buøen
Elisabet Solheim Buøen er ph.d. i psykologi og forsker ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP), Helseregion Øst og Sør. Hennes forskning fokuserer på hvilke faktorer ved barnehagen som påvirker små barns trivsel, utvikling og læring, og spesielt på betydningen av relasjonen mellom ansatte og barn. Elisabet Solheim Buøen har bidratt i flere fagbøker samt en rekke vitenskapelige publikasjoner. Hun er en mye brukt foredragsholder på temaer som små barns psykiske helse, tilknytning, tilvenning og kvalitet i barnehagen.
Mer om Elisabet Solheim Buøen