Skolesamfunnet (Heftet)

kompetansekrav og ungdomsfellesskap

Forfatter:

Mette Bunting og Geir H. Moshuus (red.)

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 224
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202555177
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Skolesamfunnet

Hvordan kan lærere bedre forstå og møte ungdom? Mange av dagens ungdom har utfordrende historier om psykisk helse, fokus på kosthold og trening og ulike oppfatninger av hvordan det er å vokse opp i et flerkulturelt samfunn. Denne boken presenterer ny forskning knyttet til disse temaene.

Forskere fra ulike fagfelt belyser blant annet samfunnsendringer og ungdoms livssituasjon og viser hvordan disse faktorene må inngå i et helhetlig bilde av ungdommen og dens kultur. Boken peker på problemstillinger knyttet til yrkeslivet; der det tidligere kunne være flere veier ut i arbeidslivet, kreves det i dag formell kompetanse for de aller fleste jobber, og dette oppnås gjennom fullført skolegang.

Disse problemstillingene analyseres gjennom begrepet «skolesamfunnet». Begrepet lar oss diskutere ungdoms situasjon ut fra flere perspektiver og bidrar til forskningsbasert kunnskapsutvikling om ungdom og skole.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)
Mette Bunting er høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst-Norge der hun foreleser på lærerutdanningen innenfor pedagogikk og veiledning. Hennes fordypning er utdanningsledelse. Hun har jobbet i til sammen 10 år som lærer i videregående skole og ungdomsskole, og har i tillegg vært inspektør ved en ungdomsskole. I seks år jobbet hun som pedagogisk veileder på pedagogisk senter i Skien kommune, der hun blant annet var prosjektleder for MiLL-programmet. Bunting var med på å starte et kommunalt veiledningsprogram for nyutdannede lærere i Skien, en av de første kommunene i landet på dette. Hun brukes som ekstern veileder for skoler og kommuner.

Bunting er kjent som både foreleser, forfatter og kursholder. Hun brukes mye som kursholder innenfor temaene læringsstrategier, ledelse og vurdering, og er en av forfatterne i bøkene utgitt i forbindelse med tv-seriene Blanke ark. I tillegg har Bunting skrevet boken MiLL. På vei mot tilpasset opplæring og artikler i blant annet Fagbok i bruk. I denne utgaven av Blanke ark er Bunting engelsklærer. I den forrige var hun pedagogisk ansvarlig.

Geir H. Moshuus er sosialantropolog og førsteamanuensis ved Institutt for helse-, sosial- og velferdsfag, Høgskolen i Sørøst-Norge. Moshuus underviser ved master i forebyggende arbeid med barn og ungdom hvor han har ansvar for vitenskapsteori og metode. Han leder det longitudinelle forskningsprosjektet «Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark» sammen med Mette Bunting. Hans forskningsinteresser er ungdom, ungdomskultur, skoledeltakelse, rus og kultur, fattigdom og utenforskap.

Ivar Frønes er dr.philos. og professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo, og seniorforsker ved Adferdssenteret i Oslo. Han arbeider spesielt med trend- og kulturanalyse, barn, ungdom, familiesosiologi og livsløps- og generasjonsanalyse, med vekt på barnevern og sosial eksklusjon. Han har publisert en rekke bøker og artikler på disse områdene.

Kristinn Hegna er PhD i sosiologi og førsteamanuensis i pedagogisk sosiologi ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.

Åse Strandbu er sosiolog og professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Norges idrettshøgskole. Hun har tidligere arbeidet som forsker ved NOVAs ungdomsforskningsgruppe. Hennes forskningsfelt er ulike sider av ungdoms idrettsliv - inkludering i idretten, meningen med idretten, sosial ulikhet og foreldreinvolvering i ungdomsidretten.