Skolesamfunnet (Heftet)

Kompetansekrav og ungdomsfellesskap

Forfatter:

Mette Bunting og Geir H. Moshuus (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 224
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202555177
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Skolesamfunnet

Hvordan kan lærere bedre forstå og møte ungdom? Mange av dagens ungdom har utfordrende historier om psykisk helse, fokus på kosthold og trening og ulike oppfatninger av hvordan det er å vokse opp i et flerkulturelt samfunn. Denne boken presenterer ny forskning knyttet til disse temaene.

Forskere fra ulike fagfelt belyser blant annet samfunnsendringer og ungdoms livssituasjon og viser hvordan disse faktorene må inngå i et helhetlig bilde av ungdommen og dens kultur. Boken peker på problemstillinger knyttet til yrkeslivet; der det tidligere kunne være flere veier ut i arbeidslivet, kreves det i dag formell kompetanse for de aller fleste jobber, og dette oppnås gjennom fullført skolegang.

Disse problemstillingene analyseres gjennom begrepet «skolesamfunnet». Begrepet lar oss diskutere ungdoms situasjon ut fra flere perspektiver og bidrar til forskningsbasert kunnskapsutvikling om ungdom og skole.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Mette Bunting er dosent i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, og jobber på lærerutdanningen.

Bunting leder forskningsgruppen «Oppvekst og Utdanning», er en av to prosjektledere for det longitudinelle forskningsprosjektet «Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark», leder Erasmus-prosjektet «Marginalization and Co-created Education (MaCE)» og er prosjektleder for «Grunnleggende ferdigheter», et samarbeidsprosjekt med Telemark fylkeskommune.

Hun holder en del kurs og foredrag for lærere og andre i skolen om tilpasset opplæring, læringsstrategier, frafall, vurdering og veiledning.

Geir H. Moshuus er sosialantropolog og førsteamanuensis ved Institutt for helse-, sosial- og velferdsfag, Høgskolen i Sørøst-Norge. Moshuus underviser ved master i forebyggende arbeid med barn og ungdom hvor han har ansvar for vitenskapsteori og metode. Han leder det longitudinelle forskningsprosjektet «Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark» sammen med Mette Bunting. Hans forskningsinteresser er ungdom, ungdomskultur, skoledeltakelse, rus og kultur, fattigdom og utenforskap.

Ivar Frønes er dr.philos. og professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo, og seniorforsker ved Adferdssenteret i Oslo. Han arbeider spesielt med trend- og kulturanalyse, barn, ungdom, familiesosiologi og livsløps- og generasjonsanalyse, med vekt på barnevern og sosial eksklusjon. Han har publisert en rekke bøker og artikler på disse områdene.

Kristinn Hegna er PhD i sosiologi og førsteamanuensis i pedagogisk sosiologi ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.

Åse Strandbu er sosiolog og professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Norges idrettshøgskole. Hun har tidligere arbeidet som forsker ved NOVAs ungdomsforskningsgruppe. Hennes forskningsfelt er ulike sider av ungdoms idrettsliv - inkludering i idretten, meningen med idretten, sosial ulikhet og foreldreinvolvering i ungdomsidretten.
Åse Streitlien er dr.polit. og førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Streitlien har bred tematisk erfaring fra barnehage-, skole- og utdanningsforskning. Hun har tidligere vært seniorforsker og forskningsleder ved Telemarksforsking – Notodden. En av forskningsinteressene i senere år har vært fag- og yrkesopplæring. Streitlien underviser i vitenskapsteori og metode på masterprogram i pedagogikk og er veileder på førstelektorprogram.
Guro Ødegård (ph.d sosiologi) er forsker ved NOVA-OsloMet og leder Seksjon for ungdomsforskning. Hennes forskningsinteresser penser rundt temaer som sivilsamfunn og demokrati, hvilket inkluderer studier av frivillig organisering i flerkulturelle lokalsamfunn, politisk deltakelse og samfunnsengasjement blant unge generelt og unge med innvandrerbakgrunn spesielt. Ødegård ledet det offentlige utvalget «Statlig støttepolitikk for frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner» og er medlem av utvalget «Levekårs- og integreringsutfordringer i byområder».