Skolens tekster er viktige og mektige. De leses av mange hundre tusen mennesker hver dag, de formidler sentrale kunnskaper, holdninger og verdier og de former fremtidens samfunnsborgere. Derfor er det avgjørende at de har høy kvalitet.
Mange er usikre på hva digitaliseringen av skolen betyr for læremidlene. I denne boka sammenfatter en av våre fremste tekstforskere nyere forskning innenfor læremiddelfeltet og setter kunnskapen i sammenheng med det vi vet fra før. Kanskje er ikke utfordringene vi står overfor så nye som vi tror?
Bokas målsetting er å hjelpe leseren til å stille de riktige spørsmålene i møte med skolens tekster, enten de er papirbaserte eller digitale. Hvordan bør tekstene være for at elevene skal lære det vi vil?
Boka er skrevet for lærere og lærerstudenter og andre som arbeider med skolens tekster. Den er også nyttig for dem som utformer skolens tekster, og for skoleledere, skoleeiere og andre som tar beslutninger om læremidler i skolen.
Dagrun Skjelbred er professor emeritus i norsk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har forsket på læremidler og på lese- og skriveopplæring, og hun er forfatter av flere lærebøker for både grunnskolen og lærerutdanningene. I tillegg har hun lang erfaring som lærerutdanner og som lærer i skolen.