Sammensatte tekster er ett av hovedområdene i norskfaget i skolen. Gjennom arbeid med tekster som kombinerer skrift med bilde, lyd og/eller levende bilder, skal elevene utvikle en tekstkompetanse som blant annet inkluderer digitale ferdigheter.
Denne boka gir en grunnleggende innføring i sammensatte tekster for lærere og lærerstudenter. Teksttypene skrift, bilde, lyd og levende bilde presenteres på en lettfattelig måte og diskuteres i forhold til digitaliseringens rammer. Forfatterne viser hvordan lærere kan utnytte sin skriftorienterte tekstkompetanse i arbeid med digitale sammensatte tekster i klasserommet.
Anders Fagerjord er leder for Institutt for lingvististiske, litterære og estetiske studier ved Universitetet i Bergen. Han har blant annet skrevet «Web medier: introduksjon til sjangre og uttrykksformer på nettet»(2008).
Gisle Hannemyr er universitetslektor ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo. Han har blant annet skrevet «Hva er Internett» (2005) i Universitetsforlagets «Hva er»-serie.
Gunnar Liestøl er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Han har blant annet vært med på å skrive «Digitale medier: en innføring» (2007) og «Mediemøter: mediefag for videregående skole» (2006).