Samfunnsfag for barnehagelærere (Heftet)

Forfatter:

Olav Kasin og Sigurd Bergflødt

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2020
Antall sider: 352
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202686505
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Samfunn, religion, livssyn og etikk og Barnehagelærerutdanning
Fag: Samfunn, religion, livssyn og etikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Samfunnsfag for barnehagelærere

Samfunnsfag for barnehagelærere tar opp sentrale problemstillinger i barnehagelæreryrket. Boka gir en bred, samfunnsfaglig presentasjon av temaer vedrørende barns sosialisering og oppvekst, og drøfter barnehagens betydning for barns utvikling, tilknytning og deltakelse i samfunnet.

Videre presenterer boka ulike måter å forstå samfunnet på, herunder betydningen av endringer som følger av at samfunnet blir mer kulturelt, sosialt og religiøst sammensatt. Boka henvender seg til barnehagelærerprofesjonen ved å knytte samfunnsanalysen til temaer som kulturelt mangfold, sosial ulikhet, kjønn og likestilling.

I denne 2. utgaven av boka analyseres barnehagen med større vekt på profesjonsperspektivet. Spesielt fremheves betydningen av samfunnskunnskap i sammenheng med tolkning og praktisering av barnehagens samfunnsmandat.

Målgruppen er ansatte og studenter ved barnehagelærerutdanninger, barnehagelærere og andre som arbeider i og rundt barnehagen. Boka tar opp fagstoff som hører hjemme i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Olav Kasin er førstelektor ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet – storbyuniversitetet og har sin faglige bakgrunn fra sosiologi. Kasin arbeider blant annet med kulturforståelse, det flerkulturelle samfunn, kjønn og likestilling i barnehagen samt pedagogisk arbeid med bærekraftig utvikling.

Sigurd Bergflødt er universitetslektor ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Bergflødt er sosiolog og arbeider blant annet med spørsmål knyttet til mat, samfunn og barn, samt koblingen mellom psykologiske og sosiologiske tilnærminger til barns utvikling og tilknytning.