Rom og sted av Knut-Willy Sæther og Anders Aschim (Open Access)
Open Access

Rom og sted (Open Access)

Religionsfaglige og interdisiplinære bidrag

Serie: Kyrkjefag profil 37

Forfatter:

Knut-Willy Sæther og Anders Aschim (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Open Access
Utgivelsesår: 2020
Kopibeskyttelse: Vannmerket
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål / Nynorsk
Serie: Kyrkjefag profil
Serienummer: 37
ISBN: 9788202696757
Kategori: Religion
Filformater: EPUB3, HTML, PDF, XML
Lisenstype: Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International
Fagfellevurdert: Ja
Fag: Religion
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Rom og sted

Begrepene rom og sted har fått fornyet interesse som teoretiske ressurser for humanistiske fag de siste årene, inspirert av nyere utvikling innen samfunnsvitenskapene, og spesielt i samfunnsgeografi. I denne boken utforsker en tverrfaglig sammensatt gruppe norske forskere hva denne «romlige vendingen» kan bety for fag som religionsvitenskap, teologi, filosofi og utdanningsvitenskap.

Til toppen

Andre utgaver

Rom og sted
Bokmål/Nynorsk Heftet 2020
Forfatter(e)

Knut-Willy Sæther er professor ved Institutt for religion, livssyn og kyrkjefag, Høgskulen i Volda og ved NLA Høgskolen. Hans forskning er interdisiplinær og omfatter fagområder som filosofi, teologi, estetikk og naturvitenskap. Noen av hans publikasjoner er Traces of God (2011), Skjønnhet og tilbedelse (2013), Kristen Spiritualitet (2013) og Naturens skjønnhet (2017).

Anders Aschim er professor i religion, livssyn og etikk ved Høgskolen i Innlandet, og professor II i idé- og kristendomshistorie ved Høgskulen i Volda.


Geir Afdal har arbeidet innenfor områdene pedagogikk, etikk, samfunn og religion. Blant hans publikasjoner er bøkene Tolerance and Curriculum (Waxmann 2006), Researching Religious Education as Social Practice (Waxmann 2010) og Religion som bevegelse (Universitetsforlaget 2013). Han har også skrevet en rekke artikler innenfor temaene kunnskap, læring og pedagogikk; verdier og pedagogikk; forskning og praksis, og pedagogikk og religion. Afdal er professor i religionspedagogikk ved Det teologiske Menighetsfakultet, Oslo og professor II ved Høgskolen i Østfold.

Bente Afset er amanuensis ved Høgskulen i Volda.

Joke Dewilde er førsteamanuensis i flerspråklighet i utdanning ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hennes forskningsinteresser er tospråklige lærere, flerspråklig literacy og identitet, samt flerkulturelle arrangementer. Til daglig underviser hun i lærerutdanningen, og da særlig om temaer knyttet til flerspråklighet i opplæring.

Marta Bivand Erdal er samfunnsgeograf og migrasjonsforsker ved Institutt for fredsforskning. Hennes forskningsområder omfatter internasjonal migrasjon, migranters transnasjonale bånd og kulturelt og religiøst mangfold med vekt på statsborgerskap og nasjonsforståelser. Erdal har publisert bredt internasjonalt og redigert temanumre i fagfellevurderte tidsskrifter som Gender, Place and Culture, International Migration, Journal of Ethnic and Migration Studies, Norsk Geografisk Tidsskrift og Social Identites.

Ragnhild Fauske er førstelektor i religions- og livssynsdidaktikk ved Høgskulen i Volda, og har publisert flere artikler om religionsdidaktiske emner. Hun underviser ved lærerutdanningene og fagutdanning i RLE i Volda. Fauske har siden 2007 drevet empirisk forskning på barnehagefeltet, og er i dag ph.d.-stipendiat ved MF vitenskapelig høyskole.

Kristin Hatlebrekke er førstelektor ved Høgskulen i Volda, der hun underviser på lærerutdanningene og på årsstudiet i RLE. Interessefeltene hennes er lærerutdanning, religionsdidaktikk, lærebokforskning og kristendomshistorie. Hun har skrevet flere artikler om disse emnene.

Helga Synnevåg Løvoll arbeider som førsteamanuensis ved Høgskulen i Volda og har undervist i friluftsliv fra hav til fjell siden 2003. Hun underviser på alle nivåer i høyskolen, fra årsstudium og bachelor i friluftsliv og naturguiding til ph.d. i helse- og sosialfag. Løvoll forsker med psykologiske metoder på fenomener som positive følelser, flyt, motivasjon, eudaimonisk well-being og estetiske opplevelser i natur.

Ralph Meier er førsteamanuensis ved Høgskulen i Volda. Han har doktorgrad i teologi og lang undervisningserfaring i lærerutdanning, både i grunnskolelærer- og barnehagelærerutdanningen. Meiers hovedkompetanseområder er dogmatikk, etikk og filosofi, han har også jobbet med religionsundervisningen i Norge og i England. De siste årene har han forsket mye på den norske kirkes historie i Amerika. Han har publisert både nasjonalt og internasjonalt.

Thor-André Skrefsrud er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Han har også professorkompetanse i religion, livssyn og etikk og har undervist i KRLE i lærerutdanningen. Skrefsrud er utdannet allmennlærer og arbeider særlig med tilpasset opplæring i det flerkulturelle klasserommet.

Elin Sæther er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo og arbeider med politisk geografi og mediadiskurser.

Bøker i serien