Rett blikket mot Finland (Heftet)

Forfatter:

Pasi Sahlberg

Skoleledelse som virker er bokserie på totalt 7 titler. Alle bøkene retter seg mot ledere i oppvekst- og utdanningssektoren, lærere, leder- og lærerutdannere samt andre med interesse for utdanningsfeltet. Bøkene er små og har et fokusert innhold.

Bøkene utkommer i løpet av 2017-2019 og har følgende forfattere: Michael Fullan, Russell J. Quaglia, Avis Glaze, Viviane Robinson, Yong Zhao, Pasi Sahlberg og Andy Hargreaves.

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2018
Antall sider: 120
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
Oversatt av: Goveia, Ingvill Christina
ISBN: 9788202580346
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Utdanningsledelse og Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Rett blikket mot Finland
Hvordan skape de beste forutsetninger for læring?

En skole og et utdanningssystem som har elevens behov i sentrum, har betydelig større mulighet for å lykkes. I finsk skole legges det vekt på å undervise i kunnskap og ferdigheter som vil gjøre elevene til gode samfunnsborgere. Dette er ikke alltid målbare størrelser, men for eksempel evne til samarbeid, problemløsning, lek og kreativitet.

I boken Rett blikket mot Finland utdypes denne tematikken, og forfatteren presenterer praktiske tips og idéer til videreutvikling av undervisningen. Målsettingen er ikke at andre utdanningssystemer skal kopiere den finske skolen, men heller å inspirere til å fokusere på elevens behov i eget utdanningssystem. Innen ethvert utdanningssystem vil det være relevant å stille spørsmålet: Hvordan skapes de beste forutsetningene for læring?

Målgruppen for boken er ledere i oppvekst- og utdanningssektoren, lærere, leder- og lærerutdannere samt alle andre med interesse for utdanningsfeltet.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)
Pasi Sahlberg er professor og forfatter. Han har jobbet som lærer, lærerutdanner, forsker og politisk rådgiver i Finland. Sahlberg har studert utdanningssystemer, analysert utdanningspolitikk og gitt rådgiving til utdanningsreformene rundt om i verden.