Religion og etikk (Fagfornyelsen LK20)

Religion og etikk Unibok (LK20) (Nettsted)

Digital lærebok religion og etikk Vg3

Forfatter:

Eriksen, Fredriksen, Gupta, Haaland, Selimovic og Tuft

Forfatter: , , , , og
Innbinding: Nettsted
Utgivelsesår: 2022
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål / Nynorsk
ISBN: 9788202760113
Kategori: Religion og etikk
Læreplan: Fagfornyelsen
Fag: Religion og etikk
Varighet: Fram til 31.08.2023
Nivå: Vg3
Komponent: Digital ressurs
Om utgivelsen Religion og etikk Unibok (LK20)

Religion og etikk Unibok (LK20) er den digitale utgaven av læreboka. Religion og etikk dekker kompetansemålene i læreplanen (LK20) for fellesfaget religion og etikk til Vg3.

Læreboka gir elevene en metodisk og systematisk innføring i religioner, livssyn, filosofi og etiske problemstillinger. Nettstedet, www.religionogetikk.cdu.no, gir forslag og muligheter for tematisk og tverrfaglig arbeid. I Religion og etikk får elevene møte mennesker og religioner gjennom både et innenfra- og et utenfraperspektiv. Læreverket vektlegger å gi elevene innsikt i hva identitet betyr for den enkelte, og forståelse for hva som skaper en persons identitet. Mangfoldskompetanse er sentralt i denne sammenhengen. I læreverket møter elevene unge mennesker fra ulike livssynstradisjoner.

Alle religioner og livssyn tas opp på en likeverdig og systematisk måte. Gjennom inndeling og oppgaver legges det til rette for sammenligning og samtenkning – både mellom religionene og mellom religion og filosofi. Filosofi og etikk har egne kapitler som gir et godt teoretisk grunnlag kombinert med refleksjon og eksempler.

Boka er tradisjonelt inndelt med et kapittel for hver av de store religionene, og egne kapitler for humanisme, identitet, filosofi og etikk. Alle tekstene har refleksjonsspørsmål som gjør at elevene stopper opp og tenker eller diskuterer. På fagnettstedet kan man velge en tematisk inngang, basert på kompetansemål, kjerneelementer og tverrfaglige temaer. Dette gir metode- og valgfrihet for lærer og elev. I tillegg dekker oppgavene i boka begge tilnærmingsmåter.

Med Unibok er læreboka alltid tilgjengelig, og elevene kan lese boka på alle digitale flater – også mobil. Unibok er enkel å bruke og har flere gode verktøy gjør at eleven kan jobbe godt med lærestoffet rett i boka. At elevene kan arbeide godt med teksten samtidig som de leser på digitale flater er viktig for elevenes leseforståelse viser internasjonal forskning.

En egen tekst-til-tale-funksjon har høy pedagogisk verdi for lesesvake elever. Søkefunksjonen er god og tilgjengeliggjør fagstoffet for elevene når de skal løse oppgaver. Det er enkelt å notere og markere i teksten og sentrale fagbegreper er markert og har egne oppslag i teksten. Cappelen Damms bokmål og nynorsk ordbok er innebygd i uniboka.

Til toppen

Forfatter(e)

Frøydis Eriksen er utdannet lektor i litteraturvitenskap, idéhistorie og religion og etikk. Eriksen har jobbet som lektor i religion og etikk og norsk på Rosenvilde videregående skole siden 2012. Hun har også arbeidet som manuskonsulent, oversetter og skribent.

Hanne Maren Fredriksen underviser i religion og etikk ved Nydalen videregående skole. Hun har studert filosofisk etikk, sekularisering og resakralisering, og kulturelle og geografiske tilpasninger av religioner ved Universitetet i Oslo. Hun er opptatt av at RE-faget skal være et rom for respekt, forståelse og toleranse for ulike virkelighetsforståelser.

Ram Gupta er utdannet religionshistoriker fra Universitetet i Oslo med historie, engelsk og sanskrit i fagkretsen. Som religionshistoriker har han spesielt arbeidet med diasporahinduisme. Han er lektor ved Nesbru videregående og underviser i fagene historie, samfunnsfag, religion og psykologi. Han har også arbeidet som kommunikasjonsrådgiver og med spesiell interesse for forskningsformidling i universitets- og helsesektoren.

Gunnar Haaland, f. 1967, er teolog og førsteamanuensis i religion, livssyn og etikk ved OsloMet og har særlig kompetanse på bibelfag og jødedom. Han har forsket på jødedommen både historisk og aktuelt, på stereotypier og andregjøring, på antijødiske praksiser i teologi og kirke og på religionsundervisning i videregående skole. Han har lang og bred undervisningserfaring og er en aktiv formidler til allmennheten.

Haaland har bl.a. skrevet om jødedommens hellige skrifter i Hellige skrifter i verdensreligionene (red. Braarvig & Justnes) og om bibelresepsjon og jødisk–kristne relasjoner i Religious Stereotyping and Interreligious Relations (red. Svartvik & Wirén) og Dialogteologi på norsk (red. Fagerli, Grung, Kloster & Onsrud).

Amina Sijecic Selimovic er utdannet lektor ved Universitet i Oslo med master i Religion og samfunn fra Det teologiske fakultet. Selimovic har arbeidet som lektor i KRLE på ungdomstrinnet og RLE i videregående skole, og er nå universitetslektor i interreligiøse studier og stipendiat i islamske studier ved UiO. I forskningen fokuserer hun på islam og muslimske praksiser i samtiden, samt muslimsk-kristen interaksjon i Norge og på Balkan. Selimovic er en engasjert fagformidler, og skriver jevnlig i landsdekkende aviser.

Cathrine Tuft er utdannet ved Universitetet i Tromsø, med mastergrad i religionsvitenskap. Hun har bodd og studert lengre perioder i Spania, USA, Nicaragua og India. Hun jobber i dag ved Frogn videregående skole hvor hun underviser i fagene religion og etikk, sosiologi og sosialantropologi, samfunnskunnskap og spansk. Hun har arbeidet for Kulturstudier i India hvor hun underviste studenter fra Oslo Met i religion og sosialantropologi. Siden 2018 har hun vært aktiv i styret i religionslærerforeningen.

Religion og etikk (Fagfornyelsen LK20)
Religion og etikk er et engasjerende og heldekkende læreverk til faget i videregående skole som er nyutviklet til læreplanen i LK20. Boka gir elevene en metodisk og systematisk innføring i religioner, livssyn, filosofi og etiske problemstillinger. Nettstedet gir forslag og muligheter for tematisk og tverrfaglig arbeid.