Religion og etikk (Fagfornyelsen LK20)

Religion og etikk Elevnettsted Pluss (LK20) (Nettsted)

Digitale lærerressurser religion og etikk Vg3

Forfatter:

Eriksen, Fredriksen, Gupta, Haaland, Tuft og Selimovic

Forfatter: , , , , og
Innbinding: Nettsted
Utgivelsesår: 2022
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål / Nynorsk
ISBN: 9788202761899
Kategori: Religion og etikk
Læreplan: Fagfornyelsen
Lisenstype: Elevlisens
Fag: Religion og etikk
Varighet: Fram til 31.08.2023
Nivå: Vg3
Komponent: Digital ressurs
Om utgivelsen Religion og etikk Elevnettsted Pluss (LK20)

Med Religion og etikk Elevnettsted Pluss kan elevene lytte til lydbok med innlest læreboktekst. Innholdet i pluss-lisensen er tilgjengelig på ordinært nettsted Religion og etikk elevnettsted.


Her er også supplerende oppgaver til læreboka og læringsstier der elevene går i dybden og utforsker temaer. Nettstedet inneholder digital ordbok på bokmål og nynorsk. Elev kan lagre arbeidet sitt på nettstedet, lærer kan legge inn egne oppgaver og elev og lærer kan samhandle på nettstedet.

Les mer om de digitale ressursene på nett her:
Religion og etikk Elevnettsted (LK20)
Religion og etikk Lærernettsted (LK20)

Til toppen

Forfatter(e)

Frøydis Eriksen er utdannet lektor i litteraturvitenskap, idéhistorie og religion og etikk. Eriksen har jobbet som lektor i religion og etikk og norsk på Rosenvilde videregående skole siden 2012. Hun har også arbeidet som manuskonsulent, oversetter og skribent.

Hanne Maren Fredriksen underviser i religion og etikk ved Nydalen videregående skole. Hun har studert filosofisk etikk, sekularisering og resakralisering, og kulturelle og geografiske tilpasninger av religioner ved Universitetet i Oslo. Hun er opptatt av at RE-faget skal være et rom for respekt, forståelse og toleranse for ulike virkelighetsforståelser.

Ram Gupta er utdannet religionshistoriker fra Universitetet i Oslo med historie, engelsk og sanskrit i fagkretsen. Som religionshistoriker har han spesielt arbeidet med diasporahinduisme. Han er lektor ved Nesbru videregående og underviser i fagene historie, samfunnsfag, religion og psykologi. Han har også arbeidet som kommunikasjonsrådgiver og med spesiell interesse for forskningsformidling i universitets- og helsesektoren.

Gunnar Haaland, f. 1967, er teolog og førsteamanuensis i religion, livssyn og etikk ved OsloMet og har særlig kompetanse på bibelfag og jødedom. Han har forsket på jødedommen både historisk og aktuelt, på stereotypier og andregjøring, på antijødiske praksiser i teologi og kirke og på religionsundervisning i videregående skole. Han har lang og bred undervisningserfaring og er en aktiv formidler til allmennheten.

Haaland har bl.a. skrevet om jødedommens hellige skrifter i Hellige skrifter i verdensreligionene (red. Braarvig & Justnes) og om bibelresepsjon og jødisk–kristne relasjoner i Religious Stereotyping and Interreligious Relations (red. Svartvik & Wirén) og Dialogteologi på norsk (red. Fagerli, Grung, Kloster & Onsrud).

Cathrine Tuft er utdannet ved Universitetet i Tromsø, med mastergrad i religionsvitenskap. Hun har bodd og studert lengre perioder i Spania, USA, Nicaragua og India. Hun jobber i dag ved Frogn videregående skole hvor hun underviser i fagene religion og etikk, sosiologi og sosialantropologi, samfunnskunnskap og spansk. Hun har arbeidet for Kulturstudier i India hvor hun underviste studenter fra Oslo Met i religion og sosialantropologi. Siden 2018 har hun vært aktiv i styret i religionslærerforeningen.

Amina Sijecic Selimovic er utdannet lektor ved Universitet i Oslo med master i Religion og samfunn fra Det teologiske fakultet. Selimovic har arbeidet som lektor i KRLE på ungdomstrinnet og RLE i videregående skole, og er nå universitetslektor i interreligiøse studier og stipendiat i islamske studier ved UiO. I forskningen fokuserer hun på islam og muslimske praksiser i samtiden, samt muslimsk-kristen interaksjon i Norge og på Balkan. Selimovic er en engasjert fagformidler, og skriver jevnlig i landsdekkende aviser.

Religion og etikk (Fagfornyelsen LK20)
Religion og etikk er et engasjerende og heldekkende læreverk til faget i videregående skole som er nyutviklet til læreplanen i LK20. Boka gir elevene en metodisk og systematisk innføring i religioner, livssyn, filosofi og etiske problemstillinger. Nettstedet gir forslag og muligheter for tematisk og tverrfaglig arbeid.