QED Matematikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10, Bind 2 (Heftet)

Serie: QED - Matematikk for grunnskolelærerutdanningene 

Forfatter:

Trond Gustavsen, Kristin Ran Choi Hinna, Inger Christin Borge og Peer Sverre Andersen

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 848
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
Serie: QED - Matematikk for grunnskolelærerutdanningene
ISBN: 9788202420987
Kategori: Matematikk og Matematikk, realfag og teknologi
Fag: Matematikk, Matematikk, realfag og teknologi
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen QED Matematikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10, Bind 2
QED 5–10 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, bind 2 er tilpasset de siste 30 av de 60 studiepoengene i matematikk rettet mot undervisning på 5.–10. trinn. De første tre kapitlene i boka tar utgangspunkt i matematikkfaglige emner: funksjoner, tall og geometri. Boka har et kapittel om statistikk og kvantitativ forskningsmetode og et om kvalitativ forskningsmetode. Bokas øvrige kapitler presenterer utvalgte emner i matematikkdidaktikk. Blant disse er matematikklærerens kompetanse, internasjonale undersøkelser, vurdering, dynamisk kartlegging og oppfølging, problemløsning i matematikk og «utematematikk».

Utvalget av emner til QED 5–10, bind 2 er gjort med utgangspunkt i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen og erfaringer og synspunkter fra forskjellige lærerutdanninger i Norge. Mange sider ved matematikk i skolen og lærerutdanningen er berørt, og boka presenterer oppdatert kunnskap om matematikk som undervisningsfag tilpasset behovene i dagens skole og samfunn.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Innholdsfortegnelse
Forfatter(e)
Peer Sverre Andersen er førstelektor i matematikkdidaktikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Andersen har 20 års erfaring fra lærerutdanningen. Han underviser både i grunnskolelærerutdanningen og førskoleutdanningen. Andersens hovedinteresse går på bruk av IKT i matematikkundervisning.
Inger Christin Borge har doktorgrad innenfor algebra fra University of Oxford. Hun arbeider som førsteamanuensis ved Matematisk institutt og som førstelektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo (UiO). Borge er også ansatt ved Realfagsbiblioteket ved UiO som fagreferent i matematikk og har tidligere vært gjesteforsker ved ETH i Zürich og førsteamanuensis ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Vestfold. Hun er særlig opptatt av å tilrettelegge for en god faglig og pedagogisk overgang fra skole til videre studier samt matematikkformidling.
Trond Stølen Gustavsen er professor i matematikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap. Han underviser i grunnskolelærerutdanningene. Tidligere har han undervist ved ingeniør-, økonomi- og lærerutdanning og utviklet kurs og læremateriell ved ulike institusjoner innen høyere utdanning. Han har siden 1993 arbeidet med forskning i matematikk og har publisert artikler i internasjonale fagtidsskrifter. Han har doktorgrad i matematikk.
Kristin Ran Choi Hinna er førstelektor ved Høgskulen på Vestlandet, Avdeling for lærerutdanning. Hun arbeider med matematikk i førskolelærerutdanningen og grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring i grunnskolelærerutdanningen. Hun har vært veileder for flere skoler i læreplanutvikling. Hun forsket på bruk av origami i begrepslæring i geometri, IKT og læring. For tiden forsker hun på lærerutdannernes «beliefs» i matematikk. Hun var medlem av rammeplanutvalget i 2003 og arbeidsgruppen som utformet de nye retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen i 2010 i matematikk.
Svein Aastrup er seniorrådgiver i Statped og har gjennom en årrekke jobbet med kartlegging og veiledning når det gjelder spesifikke matematikkvansker hos barn og unge og med kompetanseheving for skoler og PP-tjeneste innen fagfeltet. Aastrup har utarbeidet dynamiske kartleggingsprøver i matematikk som dekker alle trinn i grunnskolen samt videregående skole. Han har tidligere undervist i matematikk ved lærerutdanningen og i videregående skole.
Raymond Bjuland er professor i matematikk/matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Bjulands faglige profil er knyttet til læreres undervisningskunnskap i matematikk, problemløsning og samarbeid i smågrupper for lærerstudenter, og dialogiske tilnærminger i klasserom med fokus på sammenhengen mellom gestikulering og språk. Bjuland er leder for et tverrfaglig forskningsprosjekt (TasS, 2012–2014) som belyser hvordan grunnskolelærerstudenter utvikler undervisningskunnskap de vil behøve som framtidige lærere, der Lesson Study blir prøvd ut som metode i praksisopplæringen. Bjuland har en rekke publikasjoner i vitenskapelige tidsskrifter og antologier.
Janne Fauskanger er førstelektor i matematikk/matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Fauskangers interessefelt er hovedsakelig læreres undervisningskunnskap i matematikk, samt de yngste skolebarnas matematiske utvikling og hvordan denne utviklingen best kan støttes. Innenfor sine interesseområder har hun publisert både bøker og artikler i tidsskrifter og vitenskapelige antologier.
Liv Sissel Grønmo er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Hun har i flere år vært forskningsleder ved ILS og er norsk prosjektleder for flere internasjonale komparative studier av matematikk og naturfag: TIMSS 2003, 2007 og 2011 om matematikk og naturfag i grunnskolen, TIMSS Advanced 2008 om matematikk og fysikk i det siste året av videregående skole, og TEDS-M 2008 om utdanning av matematikklærere. Grønmo har mange års erfaring som lærer og kommunal veileder i matematikk og naturfag, og med bruk av datateknologi i undervisning. Hun har arbeidet med grunn- og videreutdanning av matematikklærere og har holdt en rekke kurs for lærere og skoleledere i Norge samt vitenskapelige foredrag i mange land. Hennes forskningsinteresser er utvikling av matematisk kompetanse med vekt på aritmetikk og algebra, og med et spesielt fokus på forholdet mellom ren og anvendt matematikk.
Dag Gulaker arbeider som høgskolelektor i matematikk ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, Avdeling for lærerutdanning. Arbeidsoppgavene er i hovedsak knyttet til utdanning av grunnskolelærere. Praktisk bruk av matematikk i skolesammenheng er et interessefelt.
George H. Hitching er førsteamanuensis i matematikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Han er utdannet matematiker og har tidligere arbeidet ved Leibniz Universität Hannover og Høgskolen i Vestfold, Avdeling for lærerutdanning. Siden 2007 har han publisert flere forskningsartikler i internasjonale tidsskrifter innenfor området algebraisk geometri.
Olav Gravir Imenes er førsteamanuensis i matematikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, og underviser ved grunnskolelærerutdanningene. Han har tidligere undervist ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Imenes har doktorgrad i matematikk fra Universitetet i Oslo innenfor ikke-kommutativ algebraisk geometri og forsker og publiserer fortsatt innen dette fagfeltet.
Arne Jakobsen er førsteamanuensis i matematikk/matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Jakobsens interesser er matematikk og undervisningskunnskap i matematikk, og han er aktiv innen både kvalitativ og kvantitativ utdanningsforskning både nasjonalt og internasjonalt. Han har en rekke publikasjoner i tidsskrifter og vitenskapelige antologier.
Ketil Johnsen er seniorrådgiver i Statped samt høgskolelektor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Han har over flere år jobbet med kartlegging og veiledning når det gjelder spesifikke matematikkvansker hos barn og unge og med kompetanseheving for skoler og PP-tjeneste innen fagfeltet.
Bodil Kleve er førsteamanuensis i matematikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Kleve har gjennom klasseromsforskning studert matematikklæreres implementering av læreplaner og hvordan ulike aspekter av lærerens matematikkunnskaper kommer til uttrykk i undervisningen. I den forbindelse samarbeider hun med forskere i England og USA. I forbindelse med Utdanning 2020 har hun deltatt i et stort forskningsprosjekt, The Didactic Challenge of New Literacies in School and Teacher Education, hvor hun har studert elevers identitet i forbindelse med læring av matematikk. Hun har en rekke publikasjoner både nasjonalt og internasjonalt innen matematikkdidaktikk.
Knut Ole Lysø er førsteamanuensis ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning. Lysø er cand.real. i statistikk fra Universitetet i Oslo, har undervisningserfaring fra grunnskolen og har jobbet i lærerutdanningen siden 1981. Han har tidligere forfattet tre lærebøker i statistikk for lærerutdanningen og publisert artikler som omhandler dette temaet.
Reidar Mosvold er førsteamanuensis i matematikk/matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Mosvolds faglige hovedfokus er knyttet til læreres undervisningskunnskap i matematikk, matematikkens historie og små barns matematiske utvikling i skole og barnehage. Han har en rekke publikasjoner innenfor disse områdene – både i bøker, tidsskrifter og vitenskapelige antologier.

Hans Wilhelm Mørch er cand.scient. fra Universitetet i Oslo, med hovedfag i matematisk statistikk. Han har tidligere jobbet som matematikklærer i grunnskolen og videregående skole gjennom 15 år og har også undervist ved Universitetet i Oslo. Mørch er høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Nils Henry Rasmussen er førsteamanuensis ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Faktultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap. Rasmussen har en doktorgrad i algebraisk geometri fra Universitetet i Bergen og er i dag aktiv innenfor både algebraisk geometri og matematikkdidaktikk. Rasmussens hovedinteresser er studiet av kurver på Enriques-flater, og han arbeider parallelt med et studium av elevers misoppfatninger i skolematematikken.
Helga Kufaas Tellefsen er høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun har de siste årene hatt ansvaret for og undervist lærere i matematikk i videreutdanningstilbudet «kompetanse for kvalitet». Tellefsen har sittet som representant for HiOA i den nasjonale gruppen NELVU, nasjonalt organ for elev- og lærlingsvurdering, nå NKV (Nasjonalt kompetansemiljø i vurdering). Hun har tidligere jobbet som matematikklærer i ungdomsskolen gjennom 10 år.
Bøker i serien