QED 5-10 Bind 2 (Heftet)

Matematikk for grunnskolelærerutdanningen

Serie: QED - Matematikk for grunnskolelærerutdanningene 

Forfatter:

Trond Gustavsen, Kristin Ran Choi Hinna, Inger Christin Borge og Peer Sverre Andersen

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 848
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
Serie: QED - Matematikk for grunnskolelærerutdanningene
ISBN: 9788202420987
Kategori: Matematikk og Matematikk, realfag og teknologi
Fag: Matematikk, Matematikk, realfag og teknologi
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen QED 5-10 Bind 2

QED 5–10 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, bind 2 er tilpasset de siste 30 av de 60 studiepoengene i matematikk rettet mot undervisning på 5.–10. trinn. De første tre kapitlene i boka tar utgangspunkt i matematikkfaglige emner: funksjoner, tall og geometri. Boka har et kapittel om statistikk og kvantitativ forskningsmetode og et om kvalitativ forskningsmetode. Bokas øvrige kapitler presenterer utvalgte emner i matematikkdidaktikk. Blant disse er matematikklærerens kompetanse, internasjonale undersøkelser, vurdering, dynamisk kartlegging og oppfølging, problemløsning i matematikk og «utematematikk».

Utvalget av emner til QED 5–10, bind 2 er gjort med utgangspunkt i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen og erfaringer og synspunkter fra forskjellige lærerutdanninger i Norge. Mange sider ved matematikk i skolen og lærerutdanningen er berørt, og boka presenterer oppdatert kunnskap om matematikk som undervisningsfag tilpasset behovene i dagens skole og samfunn.

Til toppen

Andre aktuelle titler

  • QED 1-7 Bind 2

    Matematikk for grunnskolelærerutdanningen

    QED - Matematikk for grunnskolelærerutdanningene / Gustavsen, Hinna, Borge og Andersen (red.)

    Heftet
  • QED 5-10 Bind 1

    Matematikk for grunnskolelærerutdanningen

    QED - Matematikk for grunnskolelærerutdanningene / Kristin Ran Choi Hinna, Reinert A. Rinvold og Trond Stølen Gustavsen

    Heftet
Forfatter(e)

Peer Sverre Andersen er førstelektor i matematikkdidaktikk. Han har undervist i lærerutdanningen siden 1993. Han har i denne perioden undervist i både allmennlærer- og grunnskolelærerutdanning, førskole- og barnehagelærerutdanning samt PPU. Fra 2010 har han undervist i og bidratt i utviklingen av nettbasert lærerutdanning ved HSN. Han har også jobbet mye med utviklingen av digitale verktøy i matematikkundervisningen i denne perioden. Fra 2017 jobber han som instituttleder for matematikk og naturfag ved HSN.

Inger Christin Borge har doktorgrad i matematikk fra University of Oxford og er nå førstelektor ved Matematisk institutt (MI), Universitetet i Oslo (UiO). Hun har tidligere vært ansatt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO hvor hun underviste på lærerutdanningen og deltok i forskning knyttet til de internasjonale studiene TIMSS og TIMSS Advanced. Hun har også vært gjesteforsker ved ETH i Zürich, postdoktor ved MI og førsteamanuensis ved tidligere Høgskolen i Vestfold. Borge har lang erfaring i å undervise og veilede studenter og skoleelever, lærere og lærerstudenter. Spesielt har hun forelest på begynnerkurset i matematikk ved MI for forserte elever siden høsten 2012. Hun har bred erfaring som forfatter av lærebøker i matematikk på ulike nivåer: videregående skole, bachelornivå på universitet og grunnskolelærerutdanningen. Borge var også leder for Utdanningsdirektoratets ekspertgruppe bak rapporten «Matematikk i norsk skole anno 2014». Hennes faglige interesser er algebra og matematikkdidaktikk, og hun er spesielt opptatt av overgangen fra videregående skole til universitet.

Trond Stølen Gustavsen er professor i matematikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Her underviser han i grunnskolelærerutdanningene. Tidligere har Gustavsen undervist ved ingeniørutdanning og økonomiutdanning, og utviklet kurs og læremateriell ved ulike institusjoner innen høyere utdanning. Han har siden 1993 arbeidet med forskning i matematikk og har publisert artikler i internasjonale fagtidsskrifter. Gustavsen har doktorgrad i matematikk fra Universitetet i Oslo.

Kristin Ran Choi Hinna er førstelektor i matematikkdidaktikk ved Høgskulen på Vestlandet. Hun er i dag tilsatt som instituttleder. Hinna har mange års erfaring fra lærerutdanningen ved Høgskulen i Bergen og har undervist på en rekke etter- og videreutdanninger for lærere og barnehagelærere. Hun har publisert matematikkdidaktiske forskningsartikler og lærebøker. De siste årene har Hinna vært opptatt av origami i geometriopplæring og språkutvikling i barnehage og småskoletrinnet. Hinna har hovedfag i matematikkdidaktikk og er cand.scient. fra Høgskolen i Agder.

Svein Aastrup er seniorrådgiver i Statped og har gjennom en årrekke jobbet med kartlegging og veiledning når det gjelder spesifikke matematikkvansker hos barn og unge og med kompetanseheving for skoler og PP-tjeneste innen fagfeltet. Aastrup har utarbeidet dynamiske kartleggingsprøver i matematikk som dekker alle trinn i grunnskolen samt videregående skole. Han har tidligere undervist i matematikk ved lærerutdanningen og i videregående skole.
Raymond Bjuland er professor i matematikk/matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Bjulands faglige profil er knyttet til læreres undervisningskunnskap i matematikk, problemløsning og samarbeid i smågrupper for lærerstudenter, og dialogiske tilnærminger i klasserom med fokus på sammenhengen mellom gestikulering og språk. Bjuland er leder for et tverrfaglig forskningsprosjekt (TasS, 2012–2014) som belyser hvordan grunnskolelærerstudenter utvikler undervisningskunnskap de vil behøve som framtidige lærere, der Lesson Study blir prøvd ut som metode i praksisopplæringen. Bjuland har en rekke publikasjoner i vitenskapelige tidsskrifter og antologier.
Janne Fauskanger er førstelektor i matematikk/matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Fauskangers interessefelt er hovedsakelig læreres undervisningskunnskap i matematikk, samt de yngste skolebarnas matematiske utvikling og hvordan denne utviklingen best kan støttes. Innenfor sine interesseområder har hun publisert både bøker og artikler i tidsskrifter og vitenskapelige antologier.

Liv Sissel Grønmo er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Hun har i flere år vært forskningsleder ved ILS og er norsk prosjektleder for flere internasjonale komparative studier av matematikk og naturfag. Hennes forskningsinteresser er utvikling av matematisk kompetanse med vekt på aritmetikk og algebra, og med et spesielt fokus på forholdet mellom ren og anvendt matematikk.

Dag Gulaker arbeider som høgskolelektor i matematikk ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, Avdeling for lærerutdanning. Arbeidsoppgavene er i hovedsak knyttet til utdanning av grunnskolelærere. Praktisk bruk av matematikk i skolesammenheng er et interessefelt.
George H. Hitching er førsteamanuensis i matematikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Han er utdannet matematiker og har tidligere arbeidet ved Leibniz Universität Hannover og Høgskolen i Vestfold, Avdeling for lærerutdanning. Siden 2007 har han publisert flere forskningsartikler i internasjonale tidsskrifter innenfor området algebraisk geometri.

Olav Gravir Imenes er førsteamanuensis i matematikk ved OsloMet – Storbyuniversitetet, og underviser ved grunnskolelærerutdanningene. Imenes har doktorgrad i matematikk fra Universitetet i Oslo innenfor fagfeltet ikke-kommutativ algebraisk geometri og forsker fortsatt innenfor dette fagfeltet. Han forsker og publiserer også innenfor matematikkdidaktikk og har bidratt til lærebøker for grunnskolelærerutdanningene.

Arne Jakobsen er førsteamanuensis i matematikk/matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Jakobsens interesser er matematikk og undervisningskunnskap i matematikk, og han er aktiv innen både kvalitativ og kvantitativ utdanningsforskning både nasjonalt og internasjonalt. Han har en rekke publikasjoner i tidsskrifter og vitenskapelige antologier.
Ketil Johnsen er seniorrådgiver i Statped samt høgskolelektor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Han har over flere år jobbet med kartlegging og veiledning når det gjelder spesifikke matematikkvansker hos barn og unge og med kompetanseheving for skoler og PP-tjeneste innen fagfeltet.

Bodil Kleve er professor i matematikkdidaktikk ved OsloMet – storbyuniversitetet. Kleve har gjennom klasseromsforskning studert matematikklæreres implementering av læreplaner, læreres undervisningskunnskap i matematikk og elevers identitet i forhold til læring av matematikk. I forbindelse med elevers matematikklæring fremheves det å være på innsiden av matematikkdiskursen som avgjørende for å kunne lykkes i faget. Kleve har undervist på alle nivåer i matematikklærerutdanningen, har deltatt i flere NFR-finansierte forskningsprosjekter og hun har en rekke nasjonale og internasjonale publikasjoner innen matematikkdidaktikk.

Knut Ole Lysø er førsteamanuensis ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning. Lysø er cand.real. i statistikk fra Universitetet i Oslo, har undervisningserfaring fra grunnskolen og har jobbet i lærerutdanningen siden 1981. Han har tidligere forfattet tre lærebøker i statistikk for lærerutdanningen og publisert artikler som omhandler dette temaet.

Reidar Mosvold er førsteamanuensis i matematikk/matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Mosvolds faglige hovedfokus er knyttet til læreres undervisningskunnskap i matematikk, matematikkens historie og små barns matematiske utvikling i skole og barnehage. Han har en rekke publikasjoner innenfor disse områdene – både i bøker, tidsskrifter og vitenskapelige antologier.

Hans Wilhelm Mørch er cand.scient. fra Universitetet i Oslo, med hovedfag i matematisk statistikk. Han har tidligere jobbet som matematikklærer i grunnskolen og videregående skole gjennom 15 år og har også undervist ved Universitetet i Oslo. Mørch er høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Nils Henry Rasmussen er førsteamanuensis ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Faktultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap. Rasmussen har en doktorgrad i algebraisk geometri fra Universitetet i Bergen og er i dag aktiv innenfor både algebraisk geometri og matematikkdidaktikk. Rasmussens hovedinteresser er studiet av kurver på Enriques-flater, og han arbeider parallelt med et studium av elevers misoppfatninger i skolematematikken.

Helga Kufaas Tellefsen er førstelektor i matematikk ved OsloMet-Storbyuniversitetet. Hun har vært medforfatter på læreverket Nummer for ungdomstrinnet og har tidligere jobbet 10 år som ungdomstrinns lærer. Helga Kufaas Tellefsen har siden 2009 vært fagansvarlig og undervist lærere i matematikk i videreutdanningstilbudet «kompetanse for kvalitet» og i tillegg utviklet læreplanene for studiet. I tillegg har hun deltatt i flere prosjekter rettet mot etterutdanning som Ungdomstrinn i utvikling, Realfagsprosjektet samt Desentralisert kompetanse tilbud og også vært leder for en Universitetsskole tilknyttet OsloMet. Tellefsen satt også som representant i den nasjonale gruppen NELVU, nasjonalt organ for elev- og lærlingsvurdering og har skrevet flere artikler og bokkapitler om tema vurdering. Hun har også deltatt i forskningsprosjekter om matematikkundervisning som TEACH21st, «Teaching and Transfer Effects of 21st Century Skills -Collaborative Problem Solving in Digital Environments».

Bøker i serien