Peik Gjøsund er cand. ped. og førstelektor i pedagogikk. Han har lang erfaring fra lærerutdanning, i første rekke førskolelærerutdanning, men har også undervist i allmennlærerutdanningen og i spesialpedagogikk. Han har de siste 10–12 årene også jobbet som forfatter og skrevet bøker i pedagogikk og psykologi, både for elever i videregående skole og for studenter i lærerutdanningen.
Roar Huseby er førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Han har lang erfaring fra lærerutdanning, i første rekke allmennlærerutdanning og praktisk-pedagogisk utdanning, men har også undervist i førskolelærerutdanning og i spesialpedagogikk. Han har de siste 20 årene også jobbet som forfatter og skrevet flere lærebøker bøker i pedagogikk og psykologi, både for videregående skole og for høyere utdanning.
Espen Sjøberg er stipendiat ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), hvor hans hovedprosjekt omhandler ADHD, og til hvilken grad dyremodeller av menneskelig atferd er brukbare innenfor forskning. Han har bakgrunn i evolusjonspsykologi og er utdannet ved University of Essex, England. Ved HiOA underviser han tredjeårs bachelorstudenter om evolusjon og atferd, og han har tidligere vært lærer i fagene Psykologi 1 og 2 ved Bergeland Videregående Skole, Stavanger. Espen Sjøberg er medforfatter på Psykologi 2 og fagkonsulent på begge bøkene.
Susanna Sørheim har bachelorgrad i psykologi fra University of Southampton i Storbritannia, og master i organisasjonspsykologi fra Handelshøyskolen BI. Hun har tidligere jobbet med HR og rekruttering, og jobber for tiden i EY som rådgiver innen strategisk bruk av insentivordninger. Susanna er medforfatter på både Psykologi 1 og Psykologi 2.