Med grunnskolereformen av 1997 ble prosjektarbeid obligatorisk i grunnskolen. Forfatterne setter prosjektarbeid inn i en historisk sammenheng, viser det i praksis og tar opp lærerrollen og vurderingsspørsmålet. De gir dessuten gode råd med på veien, og ser prosjektarbeidet som en del av skolens utvikling.
Torbjørn Lund er førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet. Han er opptatt av skoleutvikling og har de senere årene vært opptatt av å utvikle og forske på skoler i nettverk. Hans arbeid har hatt aksjonsforskning som utgangspunkt, og han har skrevet om ulike modeller for nettverk og hvordan ideer skapes og utvikles i nettverk mellom skoler.
Siw Skrøvset er dosent og leder av ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Hun har bakgrunn som lærer, praksislærer og skoleleder. Skrøvset leder også rektorutdanningen ved UiT.