Hargreaves og O’Connor har skrevet en bok som forklarer, utdyper og lærer oss hvordan vi kan endre undervisning og læring i skolen. I boken gir forfatterne fem eksempler på hvordan mennesker samarbeider i ulike kontekster og kulturer over hele verden. Med utgangspunkt i mange erfaringer og levende casestudier fra hele verden fremmer forfatterne profesjonalitet gjennom samarbeid som det neste store steget i den verdensomspennende bevegelsen for skoleutvikling.
Dette er en bok for lærere, ledere, beslutningstakere og alle som ønsker å lære seg profesjonelt samarbeid. Boken inngår i serien Skoleledelse som virker. Norsk forord er skrevet av Omar Mekki.
Andy Hargreaves (ph.d.) er forskningsprofessor ved Lynch School of Education and Human Development ved Boston College og direktør for CHENINE – Change, Engagement, and Innovation in Education – ved University of Ottawa i Canada. Han har fått utmerkelser både i USA og Storbritannia for sin innsats for offentlig utdanning og er rangert av Education Week blant de beste akademikerne med mest innflytelse på den utdanningspolitiske debatten i USA. Han har skrevet og utgitt en rekke bøker og mottatt flere internasjonale priser.
Michael T. O’Connor er assisterende direktør for Providence Alliance for Catholic Teachers-programmet ved Providence College, Rhode Island, USA. I forbindelse med arbeidet med doktorgraden, samarbeidet han med Andy Hargreaves og Dennis Shirley på nettverksprosjektet Northwest Rural Innovation and Student Engagement.