Prioritering og progresjon i skolematematikken

En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier

Liv Sissel Grønmo og Arne Hole (red.), 2017, Bokmål

Omtale

Denne boka presenterer forskningsresultater om matematikk på alle nivåer i skolen (barneskole, ungdomsskole og videregående skole) over de siste 20 årene. Norge har deltatt i internasjonale komparative studier fra 1995 til 2015 i regi av IEA (TIMSS Advanced, TIMSS, TEDS-M) og OECD (PISA). De fleste av disse studiene gjennomføres nå med jevne mellomrom. Sentrale forskningsspørsmål for boka er: Hvilke konsistente forskningsresultater for skolematematikk finner vi, basert på data over 20 år fra alle disse studiene? Hvilke utfordringer har norsk skole hvis elevene skal få den matematiske basiskunnskapen de trenger for videre utdanninger og yrker?

Disse problemstillingene er noe av bakgrunnen for samarbeidet mellom Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo, Lillestrøm videregående skole i Akershus, Matematisk institutt ved Universitetet i Oslo og Matematikksenteret ved NTNU i Trondheim. Det sentrale i boka er hvordan resultatene fra studiene kan bidra til bedre undervisning i skolen og til å lette overgangen fra videregående skole til høyere utdanning for elevene.