Om utgivelsen
Politisk kommunikasjon i et nytt medielandskap
Sosiale medier har gitt enkeltindivider helt nye muligheter til å bli hørt. I dag kan hvem som helst ytre seg i offentligheten ved hjelp av noen tastetrykk og reise diskusjoner om saker de synes er viktige. Mediesituasjonen har utviklet seg fra å være dominert av massemedier til et langt mer komplekst landskap der ulike stemmer, arenaer, aktører og budskap konkurrerer om oppmerksomheten. Denne nye situasjonen legger til rette for store endringer i politisk kommunikasjon, og påvirker hvordan det blir kommunisert, hva som blir kommunisert, og hvem som deltar i den offentlige samtalen.
Hovedspørsmålet som stilles i Politisk kommunikasjon i et nytt medielandskap er hvordan sosiale medier bidrar til å forme den politiske offentligheten. Har det for eksempel noen betydning at Jens Stoltenberg skriver på Facebook at han gleder seg til kveldens episode av TV-serien Lilyhammer? Hva tenker journalister som er opplært til å være politisk nøytrale, om å dele personlige meldinger i sosiale medier? Bringer nye medieplattformer nye stemmer og nytt innhold inn i offentligheten? Bidrar sosiale medier til mer demokrati?
Boka passer for både studenter og fagfolk som er interessert i hvordan sosiale medier påvirker politisk kommunikasjon.
Presse
Politisk kommunikasjon i et nytt medielandskap
«Bokens styrka ligger i att ge en nyanserad bild av hur vi kan förstå sociala mediers roll inom politisk kommunikation så som den ter sig i nuläget och de potentiella skiften inom politisk kommunikation som kan komma. [...] Sammanfattningsvis är boken pedagogisk och lättförståelig och kan med fördel läsas av en bredare läsekrets ... »
Linn Sandberg, Tidsskrift for samfunnsforskning 3/2016