Pedagogiske tekster og ressurser i praksis (Heftet)

Forfatter:

Susanne V. Knudsen

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 288
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202426965
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Språk og litteratur , Litteratur- og språkvitenskap og Pedagogikk
Fag: Litteratur- og språkvitenskap, Pedagogikk
Om utgivelsen Pedagogiske tekster og ressurser i praksis

Pedagogiske tekster og ressurser blir utviklet i et høyt tempo i dagens norske og nordiske skoler og utdanninger. Lærere, studenter og elever må ta mange valg og hensyn når stadig nye og mangfoldige medier og sjangrer skal omsettes til praksis. Begrepet pedagogiske ressurser peker mot at så vel elever og studenter som lærere er i besittelse av ressurser for læring. Det er med andre ord ikke snakk om å bygge på mangler hos de lærende, men tvert imot å gripe fatt i mulighetene for å utvikle og utfordre egne og andres kunnskaper. Boken Pedagogiske tekster og ressurser i praksis søker å imøtekomme denne utviklingen av begrepene, og konsekvensene av at læring i praksis og dermed ressurser i læringskontekster er blitt viktigere og viktigere.

Selv om det er forsket på bruken av pedagogiske tekster og ressurser i praksis, er det stadig forbløffende underbelyst både i norsk, nordisk og internasjonal forskning. Artiklene i denne boken presenterer forskning i praksis som dekker elevenes skriving, profesjonell skriving og analyser av lærebøker og digitale læringsplattformer, men også observasjoner av bruken av dataspill i skolen, både spill produsert til skolebruk og til fritid. Boken henvender seg til forskere og til forskningsforankrede undervisningsmiljøer. Den kan anvendes på doktor- og mastergradsstudier, men også lærere i grunnskolen og i videregående skole kan hente inspirasjon til arbeidet med pedagogiske tekster og ressurser.

Til toppen

Innholdsfortegnelse
Forfatter(e)
Susanne V. Knudsen er professor i pedagogiske tekster ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, Høgskolen i Sørøst-Norge. Hun har skrevet bok og tallrike artikler om emnet, og hun har forsket i norske og danske læremidler.
Bente Aamotsbakken er professor i tekstvitenskap ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, Høgskolen i Sørøst-Norge. Hun har skrevet artikler innenfor feltet teoretiske tekster med særlig vekt på tekstlingvistikk og intertekstualitet.
Norunn Askeland er professor i norsk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Hun er tekstforsker og skriver mye, både bøker og artikler. Hun arbeider med master i faglitterær skriving ved Høgskolen i Sørøst-Norge og er med på å utdanne nye sakprosaforfattere hvert år.
Anders Rønningen har vært doktorgradsstipendiat tilknyttet Senter for pedagogiske tekster ved Høgskolen i Vestfold. Han har der arbeidet fram sitt doktorgradsprosjekt med analyse av det flerkulturelle perspektivet i lærebøker i musikk i ungdomsskolen, og har publisert en rekke artikler og kapitler om emnet. Han er nå tilknyttet doktorgradsprogrammet ved Norges Musikkhøgskole. Fra 2011–2014 er han Studiekoordinator ved Lovasoa Cross Cultural Competence Center på Madagaskar. Foruten tilsammen 8 års erfaring fra Madagaskar har han også bakgrunn som lærer i norsk grunnskole. Rønningen er i tillegg komponist og musiker, og har ledet flere samarbeidsproduksjoner mellom musikere i Madagaskar og i Norge.

TONE GLEDITSCH STABELL

Jeg er født i 1966 i Tønsberg, bor nå i Horten. Debuterte med dikt 1991. Mange av bøkene er utgitt under navnet Tone Lie Bøttinger, noen under navnet Tone Lie. Jeg har til sammen skrevet fem diktsamlinger og tre bildebøker for barn, og jeg har vært med på å gjendikte ganske mye gammel, buddhistisk lyrikk. Jeg har også jobbet litt med noveller, et par stykker er utgitt i antologier.

Å skrive dikt er å puste. Ti tusen skisser venter på framtida.

Å skrive bildebøker er en gul ball som hopper opp og ned i magen. Og illustratøren er en fremmed unge som kommer bort til meg på lekeplassen og spør om vi skal leke … møtet mellom egen tekst og en annen kunstners bilder er noe av det mest spennende som finnes!

I tillegg holder jeg på med en roman som kommer til å bli like lang og stilforvirra som mitt eget liv, og som kanskje aldri blir ferdig. Og tegneserier. Og musikk. Og alle mulige andre prosjekter som kjennes ok i øyeblikket, mer eller mindre tynget av ambisjoner.

Jeg har holdt flere skrivekurs for ungdom, og det er noen av de morsomste jobbene jeg har hatt.

Er utdannet lærer med mellomfag norsk og grunnfag engelsk, og holder nå på med mastergrad i pedagogiske tekster.

Jeg er gift og har fire barn og tre stebarn.

UTGIVELSER:

Drømmestupet, dikt, 1991

Mange fugleliv senere, dikt, 1994

Overfart, dikt, 1997

Nåden sover, dikt, 1999

Søstrenes sanger, gjendiktning sammen med Kåre A. Lie, 2000

Min storebror Apen, bildebok sammen med Akin Düzakin, 2001

Hoggormens hjerte er et bringebær, dikt, 2002

Lotussutraen, gjendiktning m. Kåre A. Lie 2003

Vi sees kanskje der, bildebok sammen med Akin Düzakin, 2004

Brødrenes sanger, gjendiktning m. Kåre A. Lie 2006

Ulvedager, bildebok sammen med Jill Moursund 2007