Peder Haug er professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking Volda, Norsk senter for barneforskning, NTNU i Trondheim, universitetene i Stavanger og Uppsala og i Norges forskningsråd. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter som har studert arbeidet i skolen og har skrevet bøker og artikler med tema fra barnehage, skole og lærerutdanning. En sterk faglig interesse har vært studier av reformer, i de siste årene knyttet til vilkårene for elever som strever i skolen.
Geir Haugsbakk er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Hans forskningsinteresser er knyttet til språk, medier, teknologi og undervisning.
Tone Kvernbekk er professor i pedagogisk filosofi ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun arbeider mest med vitenskapsteoretiske perspektiver anvendt på problemstillinger i pedagogisk teori og forskning; for eksempel teoribegrepet og forholdet mellom teori og praksis. Hun publiserer også innenfor narrativ teori og argumentasjonsteori, samt ulike kombinasjoner av disse. I de senere årene har hun arbeidet mye med evidensbasert praksis og har publisert boka
Evidence-pratice in education. Functions of evidence and causal presuppositions (2016).
Yngve Nordkvelle er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet og leder seksjonen for universitets-og høgskolepedagogikk. Han har vært redaktør av tidsskriftene Uniped og Seminar.net, og har i de seneste årene skrevet om simulering i sykepleieutdanning, om film og tv-fagenes studiefagsdidaktikk, om lærebøker og om målstyringsfenomenet i norsk utdanningspolitikk.
Lene Nyhus er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet, Lillehammer. Hennes forskningsinteresser retter seg mot forholdet mellom grunnlagstenkning og praksis i pedagogisk arbeid og i forskning, kommunikasjon, veiledning, vitenskapsteori og tverrfaglighet. Hun har også skrevet om målstyring i skolen og om praksisnær undervisning.
Harald Thuen er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Han har tidligere vært professor i utdanningshistorie ved Universitetet i Oslo. Hans forskningsfelt er pedagogisk historie: barndommens historie, oppdragelseshistorie og utdanningshistorie. Han har publisert en rekke arbeider, blant annet bøkene
I foreldrenes sted. Barneredningens oppdragelsesdirskurs 1820 – 1900 (2002),
Om barnet. Oppdragelse, opplæring og omsorg gjennom historien (2008), og
Den norske skolen. Utdanningssystemets historie (2017).
Tom Tiller er professor i pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Han er også forskningsleder for Nordisk senter for aksjonsforskning og aksjonslæring samme sted, og har en delstilling som forskningsleder i Framtiden i våre hender. Tiller har publisert en rekke bøker og artikler.
Ingrid Tvete er høgskolelektor ved Institutt for pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet hvor hun underviser pedagogikkstudenter i veiledning og pedagogisk utviklingsarbeid. Tvete forsker på området entreprenørskap i utdanning.