Pedagogisk utvikling (Heftet)

- veier og omveier til en god skole

Forfatter:

Nordkvelle, Haugsbakk og Nyhus (red.)

Forfatter: , , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 244
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202398644
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Utdanningsledelse og Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Pedagogisk utvikling

Hvilken vei bør den pedagogiske utviklingen gå? Forskere og myndigheter kan ha helt ulike svar på dette spørsmålet. Skolemyndighetene vil at de pedagogiske virksomhetene skal drives mer effektivt og samfunnsnyttig til fellesskapets beste. Mange pedagogiske forskere stiller seg imidlertid kritisk til forskning og evalueringer som avspeiler myndighetenes styringslyst og forhåndsoppfatninger. Forskerne som har skrevet denne boka, anbefaler at skolens vei ikke bør dikteres av kortsiktige og skjematiske oppskrifter på hva som virker, men på kritisk analyse, grundig uavhengig forskning og refleksjon.

Gjennom historiske og aktuelle eksempler viser forfatterne hvordan pedagogiske danningsidealer og politisk styring ofte blir stående i et motsetningsforhold. De viser også at både svensk og norsk skole i økende grad er blitt i stand til å evaluere seg selv og skape løsninger som er mer treffsikre enn de skolevesen og internasjonale tester kan skaffe fram.

Pedagogisk utvikling – veier og omveier til en god skole passer for alle som er opptatt av skolens pedagogiske grunnlag og hvordan skolen har blitt formet og bør formes i framtiden.

Til toppen

Forfatter(e)

Peder Haug er professor emeritus i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Høgskulen i Volda. Han er utdannet Cand. Paed fra Universitetet i Oslo og har doktorgrad i pedagogikk fra Stockholm Universitet. Han har arbeidet ved Høgskulen i Volda siden 1976, men med lengre engasjement ved Senter for barneforsking NTNU, Norges forskningsråd, Universitetet i Stavanger, Skolverket i Sverige og Uppsala Universitet. Han har gitt ut en rekke bøker og artikler om tema som gjelder barnehage, skole, lærerutdanning
og spesialundervisning.

Geir Haugsbakk er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Hans forskningsinteresser er knyttet til språk, medier, teknologi og undervisning.
Tone Kvernbekk er professor i pedagogisk filosofi ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun arbeider mest med vitenskapsteoretiske perspektiver anvendt på problemstillinger i pedagogisk teori og forskning; for eksempel teoribegrepet og forholdet mellom teori og praksis. Hun publiserer også innenfor narrativ teori og argumentasjonsteori, samt ulike kombinasjoner av disse. I de senere årene har hun arbeidet mye med evidensbasert praksis og har publisert boka Evidence-pratice in education. Functions of evidence and causal presuppositions (2016).
Yngve Nordkvelle er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet og leder seksjonen for universitets-og høgskolepedagogikk. Han har vært redaktør av tidsskriftene Uniped og Seminar.net, og har i de seneste årene skrevet om simulering i sykepleieutdanning, om film og tv-fagenes studiefagsdidaktikk, om lærebøker og om målstyringsfenomenet i norsk utdanningspolitikk.

Lene Nyhus er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet, Lillehammer. Hennes forskningsinteresser retter seg mot forholdet mellom grunnlagstenkning og praksis i pedagogisk arbeid og i forskning, kommunikasjon, veiledning, vitenskapsteori og tverrfaglighet. Hun har også skrevet om målstyring i skolen og om praksisnær undervisning.

Harald Thuen er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Han har tidligere vært professor i utdanningshistorie ved Universitetet i Oslo. Hans forskningsfelt er pedagogisk historie: barndommens historie, oppdragelseshistorie og utdanningshistorie. Han har publisert en rekke arbeider, blant annet bøkene I foreldrenes sted. Barneredningens oppdragelsesdirskurs 1820 – 1900 (2002), Om barnet. Oppdragelse, opplæring og omsorg gjennom historien (2008), og Den norske skolen. Utdanningssystemets historie (2017).

Tom Tiller er professor i pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Han er også forskningsleder for Nordisk senter for aksjonsforskning og aksjonslæring samme sted, og har en delstilling som forskningsleder i Framtiden i våre hender. Tiller har publisert en rekke bøker og artikler.

Ingrid Tvete er høgskolelektor ved Institutt for pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet hvor hun underviser pedagogikkstudenter i veiledning og pedagogisk utviklingsarbeid. Tvete forsker på området entreprenørskap i utdanning.