Pedagogisk utvikling

- veier og omveier til en god skole

Nordkvelle, Haugsbakk og Nyhus (red.), 2012, Heftet, Bokmål

Omtale

Hvilken vei bør den pedagogiske utviklingen gå? Forskere og myndigheter kan ha helt ulike svar på dette spørsmålet. Skolemyndighetene vil at de pedagogiske virksomhetene skal drives mer effektivt og samfunnsnyttig til fellesskapets beste. Mange pedagogiske forskere stiller seg imidlertid kritisk til forskning og evalueringer som avspeiler myndighetenes styringslyst og forhåndsoppfatninger. Forskerne som har skrevet denne boka, anbefaler at skolens vei ikke bør dikteres av kortsiktige og skjematiske oppskrifter på hva som virker, men på kritisk analyse, grundig uavhengig forskning og refleksjon.

Gjennom historiske og aktuelle eksempler viser forfatterne hvordan pedagogiske danningsidealer og politisk styring ofte blir stående i et motsetningsforhold. De viser også at både svensk og norsk skole i økende grad er blitt i stand til å evaluere seg selv og skape løsninger som er mer treffsikre enn de skolevesen og internasjonale tester kan skaffe fram.

Pedagogisk utvikling – veier og omveier til en god skole passer for alle som er opptatt av skolens pedagogiske grunnlag og hvordan skolen har blitt formet og bør formes i framtiden.