Pedagogisk entreprenørskap (Ebok)

Kreativitet, livsmestring og dybdelæring i skolen

Forfatter:

Inger Karin Røe Ødegård og Tori Virik Nøvik

Forfatter: og
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2020
Kopibeskyttelse: Readium LCP
Filstørrelse: 14.4 MB
Filformat: EPUB3
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202663582
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Pedagogisk entreprenørskap

Denne boka gir en grundig innføring i læringsstrategien pedagogisk entreprenørskap. Pedagogisk entreprenørskap handler om å koble teori til praksis i meningsfulle og relevante læringssituasjoner – slik fagfornyelsen krever. Forfatterne viser gjennom teori og praksiseksempler at denne læringsstrategien styrker kompetanser som kreativitet, skaperglede og samarbeid, samtidig som den fremmer dybdelæring. Vi ser hvordan elevene opplever det å lære å lære, når de blant annet får være med på å bestemme hvordan de skal jobbe med fagene. Å arbeide utforskende med fag relatert til samfunnet utenfor skolen gir læringsglede og livsmestring!

Boka er organisert i fire deler. I del 1 defineres pedagogisk entreprenørskap. Del 2 består av en rekke praksiseksempler på pedagogisk entreprenørskap i ulike fag. Del 3 gir innblikk i nasjonale, nordiske og internasjonale føringer for entreprenørskap i utdanningen samt hvordan dette kan implementeres. Idébankene i del 4 inneholder flere tverrfaglige og enkeltfaglige eksempler på entreprenøriell læring.

Boka er rikt illustrert med bilder fra ulike undervisningssituasjoner og filmer som tar for seg pedagogisk entreprenørskap, fortalt av elever som har bred erfaring fra entreprenørielle læringssituasjoner i ungdomsskolen.

Bokas målgruppe er lærerstudenter, lærere, lærerutdannere, og skoleledere.

Til toppen

Andre utgaver

Pedagogisk entreprenørskap
Bokmål Heftet 2019
Forfatter(e)

Inger Karin Røe Ødegård er dr.polit i pedagogikk og har lang erfaring fra undervisning og ledelse i grunnopplæringen og høgskole/universitet, likeså internasjonalt arbeid med pedagogisk entreprenørskap. Hun har også arbeidet i Utdanningsdirektoratet med implementering av den nasjonale strategiplanen for entreprenørskap i utdanningen. I perioden 2011–2015 var hun leder for det nasjonale nettverket for pedagogisk entreprenørskap i lærerutdanningene (NEL). Hun har forsket og skrevet flere fagbøker og vitenskapelige artikler innen temafeltet pedagogisk entreprenørskap.

Tori Virik Nøvik er lektor og har 12 års erfaring med undervisning i ungdomsskole. Hun har de siste 6 årene undervist entreprenørielt i alle sine fag. Nøvik har vært prosjektleder for lanseringen av Norges første entreprenørskapsskole, og for et internasjonalt entreprenørskapssamarbeid med skoler i England og Danmark. Hun har også deltatt i utviklingen av læreplanene 2020, og brukes som foredragsholder om pedagogisk entreprenørskap knyttet til fagfornyelsen. Hun samarbeider med Høgskolen i Innlandet om utvikling av kompetansepakker med dette som tema.