Pedagogisk entreprenørskap (Heftet)

Kreativitet, livsmestring og dybdelæring i skolen

Forfatter:

Inger Karin Røe Ødegård og Tori Virik Nøvik

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 200
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202575854
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Pedagogisk entreprenørskap

Denne boka gir en grundig innføring i læringsstrategien pedagogisk entreprenørskap. Pedagogisk entreprenørskap handler om å koble teori til praksis i meningsfulle og relevante læringssituasjoner – slik fagfornyelsen krever. Forfatterne viser gjennom teori og praksiseksempler at denne læringsstrategien styrker kompetanser som kreativitet, skaperglede og samarbeid, samtidig som den fremmer dybdelæring. Vi ser hvordan elevene opplever det å lære å lære, når de blant annet får være med på å bestemme hvordan de skal jobbe med fagene. Å arbeide utforskende med fag relatert til samfunnet utenfor skolen gir læringsglede og livsmestring!

Boka er organisert i fire deler. I del 1 defineres pedagogisk entreprenørskap. Del 2 består av en rekke praksiseksempler på pedagogisk entreprenørskap i ulike fag. Del 3 gir innblikk i nasjonale, nordiske og internasjonale føringer for entreprenørskap i utdanningen samt hvordan dette kan implementeres. Idébankene i del 4 inneholder flere tverrfaglige og enkeltfaglige eksempler på entreprenøriell læring.

Boka er rikt illustrert med bilder fra ulike undervisningssituasjoner. I den digitale versjonen av boka finnes det også filmer som tar for seg pedagogisk entreprenørskap, fortalt av elever som har bred erfaring fra entreprenørielle læringssituasjoner i ungdomsskolen.

Bokas målgruppe er lærerstudenter, lærere, lærerutdannere, og skoleledere.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Inger Karin Røe Ødegård er dr.polit i pedagogikk og har lang erfaring fra undervisning og ledelse i grunnopplæringen og høgskole/universitet, likeså internasjonalt arbeid med pedagogisk entreprenørskap. Hun har også arbeidet i Utdanningsdirektoratet med implementering av den nasjonale strategiplanen for entreprenørskap i utdanningen. I perioden 2011–2015 var hun leder for det nasjonale nettverket for pedagogisk entreprenørskap i lærerutdanningene (NEL). Hun har forsket og skrevet flere fagbøker og vitenskapelige artikler innen temafeltet pedagogisk entreprenørskap.

Tori Virik Nøvik er lektor og har 12 års erfaring med undervisning i ungdomsskole. Hun har de siste 6 årene undervist entreprenørielt i alle sine fag. Nøvik har vært prosjektleder for lanseringen av Norges første entreprenørskapsskole, og for et internasjonalt entreprenørskapssamarbeid med skoler i England og Danmark. Hun har også deltatt i utviklingen av læreplanene 2020, og brukes som foredragsholder om pedagogisk entreprenørskap knyttet til fagfornyelsen. Hun samarbeider med Høgskolen i Innlandet om utvikling av kompetansepakker med dette som tema.