Entreprenørskap i skole og utdanning
Aktiv, praktisk og meningsfull læring
Anne Selvik Ask og Inger Karin Røe Ødegård (red.)
Forfatter: | Inger Karin Røe Ødegård og Tori Virik Nøvik |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2019 |
Antall sider: | 200 |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk/målform: | Bokmål |
ISBN: | 9788202575854 |
Kategori: | Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap , Pedagogikk og Lærerutdanning |
Fag: | Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap |
Nivå: | Akademisk |
Denne boka gir en grundig innføring i læringsstrategien pedagogisk entreprenørskap. Pedagogisk entreprenørskap handler om å koble teori til praksis i meningsfulle og relevante læringssituasjoner – slik fagfornyelsen krever. Forfatterne viser gjennom teori og praksiseksempler at denne læringsstrategien styrker kompetanser som kreativitet, skaperglede og samarbeid, samtidig som den fremmer dybdelæring. Vi ser hvordan elevene opplever det å lære å lære, når de blant annet får være med på å bestemme hvordan de skal jobbe med fagene. Å arbeide utforskende med fag relatert til samfunnet utenfor skolen gir læringsglede og livsmestring!
Boka er organisert i fire deler. I del 1 defineres pedagogisk entreprenørskap. Del 2 består av en rekke praksiseksempler på pedagogisk entreprenørskap i ulike fag. Del 3 gir innblikk i nasjonale, nordiske og internasjonale føringer for entreprenørskap i utdanningen samt hvordan dette kan implementeres. Idébankene i del 4 inneholder flere tverrfaglige og enkeltfaglige eksempler på entreprenøriell læring.
Boka er rikt illustrert med bilder fra ulike undervisningssituasjoner. I den digitale versjonen av boka finnes det også filmer som tar for seg pedagogisk entreprenørskap, fortalt av elever som har bred erfaring fra entreprenørielle læringssituasjoner i ungdomsskolen.
Bokas målgruppe er lærerstudenter, lærere, lærerutdannere, og skoleledere.
Pedagogisk entreprenørskap | |||
Bokmål | Ebok | 2020 |
Aktiv, praktisk og meningsfull læring
Anne Selvik Ask og Inger Karin Røe Ødegård (red.)