De viktigste faktorene for elevenes læring i skolen er gode skoledager, gode undervisningstimer, gode venner og aller viktigst: gode lærere. For å kunne være god, trenger læreren å ha bred pedagogisk-metodisk kompetanse.
I denne boka presenterer forfatteren pedagogisk-metodiske ideer for læreren til bruk i undervisningen. Han behandler temaer som tilpasset opplæring, differensiering, læringsstrategier, pedagogiske prinsipper og strategier, arbeidsmåter, opplæringsformer, fremgangsmåter i undervisningen, lesing av læreboktekster og vurderingsarbeid.
Dette er den andre boka om «pedagogikkens hvordan» der Kamil Øzerk tar til orde for å heve statusen til de pedagogiske metodene. Læreren trenger et stort repertoar å spille på for å bli en god lærer, og bøkene kan bidra til å utvikle den profesjonelle yrkesutøvelsen.
Denne boka er nyttig for lærere, PP-rådgivere, skoleledere, pedagogikkstudenter og studenter ved lærerutdanningene.
«Dette andre bindet er en original bok - på to måter. For det første behandler den noen emner som en sjelden finner i en bok med så bredt sikte som denne. [...] For det andre er boka original fordi den foretar en overraskende, ny og spennende behandling av kjente pedagogiske tema.»
Kamil Øzerk har lærerbakgrunn med cand. paed. og dr.polit grader. Han er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo og prof. II ved Sámi allaskuvla / Sámi University of Applied Sciences. Han har tatt godkjente autismerelaterte sertifiseringskurs fra flere amerikanske universiteter.